Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc listopad

 

  • Nasz kontakt z techniką: bezpieczne korzystanie z urządzeń elektrycznych np.: telewizora, komputera
  • Urządzenia gospodarstwa domowego: dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom, poznawanie zasad wybranych urządzeń
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią: obserwowanie występujących zjawisk atmosferycznych : padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach, ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
  • Dbamy o nasze zdrowie: zdrowa żywność – spożywanie warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczenie spożywania słodyczy, chipsów, picia napojów gazowanych), zapobieganie chorobom – systematyczne kontrolowanie stanu uzębienia

 

Wiersz pt. „Gimnastyka”

(J. Koczanowska)

 

Gimnastyka to zabawa,
  ale także ważna sprawa,
  bo to sposób jest jedyny,
      żeby silnym być i zwinnym.

Skłony, skoki i przysiady
       trzeba ćwiczyć – nie ma rady!

To dla zdrowia i urody
   niezawodne są metody.

 

Piosenka pt. „Piłka Oli”

(sł. D. Gellner, muz. B. Kolago)

Duża piłka w kropki złote,
Do zabawy ma ochotę.
Raz jest w górze, a raz w dole,
Do zabawy prosi Olę.

Refren:
Ola, Ola, Ola-la, 
Ola, Ola piłkę ma. 
Ola, Ola, Ola-la, 
Klaszcze w ręce 
Raz i dwa, raz i dwa.

Duża piłka z grubym brzuszkiem,
Czasem chowa się pod łóżkiem.
Czasem toczy się po stole,
Do zabawy prosi Olę.

Refren:
Ola, Ola, Ola-la, 
Ola, Ola piłkę ma. 
Ola, Ola, Ola-la, 
Klaszcze w ręce 
Raz i dwa, raz i dwa.

Duża piłka figle płata,
Goni Olę, goni brata.
Ale z Olą skakać woli, 
Bo to przecież piłka Oli.

Refren:
Ola, Ola, Ola-la, 
Ola, Ola piłkę ma. 
Ola, Ola, Ola-la, 
Klaszcze w ręce 
Raz i dwa, raz i dwa.

 

      

 

         Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne

                            na miesiąc październik

 

  • Jesień – rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa
  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozpoznawanie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu. Nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty).
  • Podawanie informacji na temat swojej rodziny – nazywanie członków bliższej i dalszej ro­dziny, np. mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek. Pełnienie ról społecz­nych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych.
  • Podawanie informacji: jakie zawody wykonują rodzice, czym się zaj­mują. Opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycz­nych cech (wygląd, charakter).
  • Przyroda w sali, w domu – poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wizyt u weterynarza, zapew­nianie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer. Nazywanie dorosłych i młodych zwierząt, naśladowanie sposo­bów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich odgłosów.

 

                              Piosenka pt. „Kolorowe listki”

                                 (sł. i muz. D. i K. Jagiełło)

  1. Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,

kolorowe listki na wietrze szumiały.

Ref.: Szu, szu, szu, szumiały wesoło,

szu, szu, szu, wirowały wkoło.

 

  1. Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,

                kolorowe listki z drzewa zeskoczyły. bis

Ref.: Hop, hop, hop, tak sobie skakały,  bis

hop, hop, hop, wkoło wirowały.

 

  1. Kolorowe listki spadły już na trawę,

     kolorowe listki skończyły zabawę.

 

Ref.: Cicho, sza, listki zasypiają, bis

cicho, sza, oczka zamykają.

 

Wiersz pt. „Sad”

Sadzie, sadzie nasz,

co nam dzisiaj dasz?

Dam czerwonych jabłuszek

i żółciutkich gruszek,

no i śliwek dam –

bo ich dużo mam.

 

 

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne – wrzesień                      

  • Podawanie informacji o sobie
  • Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych
  • Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie
  • Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji
  • Poznawanie wybranych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego
  • Poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej
  • Obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie

  

Wiersz H. Zdzitowieckej  „Jeż” 

Krótkie nóżki, długi ryjek.

Ostre kolce ciało kryją

Ach, cóż to za groźny zwierz?

To jest jeż, malutki jeż.

Węszy noskiem w lewo, w prawo,

to pod listkiem, to pod trawą.

Gdzie się kryje dobry łup,

drepcze mały jeż – tup, tup.

Drepcze poprzez lasu gąszcze,

łapie myszy, łapie chrząszcze…

Gdy zimowe przyjdą dni,

zagrzebany w liściach śpi.

 

Piosenka pt. „Zbieramy grzyby”

 (sł. A. Galica, muz. T. Pabisiak)

  1. Z wielkim koszem idzie jesień po lesie.

Co w tym koszu Pani Jesień nam niesie?

 

Ref. Kurki, rydze i maślaki,

borowiki i kozaki

pozbieramy dziś. (bis)

 

  1. Muchomora ominiemy z daleka.

Niech muchomor na złe muchy tu czeka.

 

Ref. Kurki, rydze i maślaki…

 

III. Poszukamy żółtych kurek pod sosną.

Nad potokiem smaczne rydze nam rosną.

 

Ref. Kurki, rydze i maślaki…