Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc czerwiec

 

  • Nasza Ziemia – poznawanie świata: poznawanie ludzi różnych ras, określanie ich miejsca zamieszkania, zwyczajów, warunków klimatycznych w jakich żyją, zwracanie uwagi na zabawy dzieci z różnych regionów świata, szanowanie odrębności narodowych, etnicznych, językowych ludzi innych ras.
  • Nasze bezpieczeństwo na co dzień – uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów: nieoddalanie się od opiekunów w miejscach publicznych, bawienie się w miejscach niedozwolonych, zabaw różnymi źródłami ognia, które mogą być przyczyną pożaru, rozmawiania z obcymi ludźmi, odchodzenia z nimi, zbliżania się do nieznanych zwierząt, jedzenie nieznanych roślin, brudnych owoców, bezpieczne korzystanie z urządzeń na placu zabaw.
  • Jesteśmy Polakami – rozwijanie poczucia przynależności narodowej: poznawane ważnych regionów Polski, znajdujących się tam bogactw naturalnych
  • Nasz kontakt z techniką – środki transportu: poznawanie wybranych środków transportu lądowego, wodnego, powietrznego.

 

                            Piosenka pt. „Podajmy sobie ręce

                                                    

                                                    (sł. D. Gellner, muz. K. Kwiatkowska)

 

  1. Chociaż świat dokoła dziwny jest i wielki,
    A my tacy mali, mali jak kropelki.

Ref: Podajmy sobie ręce w zabawie i w piosence,
W ogródku przed domem, na łące zielonej.
Podajmy sobie ręce przez burze i przez tęcze.
Pod gwiazda daleką, nad rzeczka i rzeką.

  1. Kiedy nagle z bajki zniknie dobra wróżka.
    Kiedy szary smutek wpadnie do fartuszka.

Ref: Podajmy sobie ręce…

  1. Choć nas czasem dzielą niepotrzebne góry.
    Nieskończone drogi, zachmurzone chmury.

Ref: Podajmy sobie ręce…

Wiersz pt. „ Lato i dzieci”

 

(autor B. Forma)

 

Lato do nas idzie,

zatrzyma się w lesie.

Jagody, poziomki

w dużym koszu niesie.

 

Słoneczka promienie

rozrzuca dookoła.

– Chodźcie się pobawić! –

głośno do nas woła.

 

Nad morze, w góry

chce pojechać z nami.

Wie, że miło spędzi

czas z przedszkolakami. 

 

 

 

 Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne

                     na miesiąc maj

 

  • W świecie sztuki – nauka prostych piosenek, gra na instrumentach perkusyjnych, poznawanie instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek. Wyrażanie muzyki ruchem, rozwijanie wrażliwości słuchowej.
  • Nasza miejscowość, nasz regionpoznawanie swojej miejscowości, poznawanie ważniejszych instytucji, zabytków, określanie miejsca zamieszkania, rozwijanie poczucia przynależności narodowej, poznawanie symboli narodowych: flagi, godła, hymnu.
  • Poznajemy przyrodę – Wiosna – oglądanie kwitnących roślin; zwrócenie uwagi na zawarte w nich piękno − poznanie wybranych owadów np.: pszczół, mrówek, ich pożyteczności dla przyrody i ludzi.
  • Nasze rodzinypodawanie informacji na temat swojej rodziny: jak mają na imię mama, tata. Określanie czynności domowników, dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie. Organizowanie świąt o charakterze rodzinnym − uczestniczenie w krótkich programach artystycznych. Wzmacnianie więzów w rodzinie − wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny.

 

Wiersz pt. „Barwy ojczyste”

                                                                (Cz. Janczarski)

Powiewa flaga,

gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze

biel jest i czerwień.

 

Czerwień to miłość,

biel – serce czyste…

Piękne są nasze

barwy ojczyste.

         Piosenka pt. „Dla Ciebie, mamo”

(sł. i muz. J. Kucharczyk)

 


  1. Dla ciebie kwiaty kwitną na łące,

                                                  dla ciebie wieje ciepły wiatr.
                                                  Dla ciebie niebo jest tak błękitne,
                                                  do ciebie śmieje się cały świat.

                                         Ref.: La, la, la, la, la….

                                             2. Dla ciebie świeci złociste słońce,

                                                 dla ciebie gwiazdy nocą lśnią.
                                                 Dla ciebie ptaki śpiewają wiosną,
                                                 do ciebie śmieje się cały świat.

                                        Ref.: La, la, la, la, la…..

 

 

     

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na     

           miesiąc kwiecień 

  • Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Wielkanocy. Szanowanie domowników, ich przyzwyczajeń, nieprzeszkadzanie im w wypoczynku, pracy, wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości.
  • Wiosna- poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowlanych na wsi, nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się, odżywiania, wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi.
  • Poznajemy przyrodę, ochrona przyrody – poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi (np. zatruwanie wód, powietrza, gleby, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach, wyrzucanie śmieci do kosza, niszczenie roślin, niedeptanie trawników, klombów z kwiatami), szanowanie wody, nie marnowanie jej.
  • W świecie sztuki – uczestniczenie w zabawach naśladowczych – naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt, swobodne improwizowanie słowne i ruchowe znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci.

 

 

Piosenka pt. „Ogrodniczka

 

  1. Jestem sobie ogrodniczka,

Mam nasionek pół koszyczka

Jedne gładkie, drugie w łatki

A z tych nasion będą kwiatki.

 

Ref.: Kwiatki bratki i stokrotki

Dla Malwinki dla Dorotki,

Kolorowe i pachnące,

Malowane słońcem (x2)

 

  1. Mam konewkę z dużym uchem

Co podlewa grządki suche,

Mam łopatkę oraz grabki

Bo ja dbam o moje kwiatki.

 

Ref.: Kwiatki bratki i stokrotki…(x2)

Wiersz ,,Łąka”

                                                                ( I. R. Salach)

Łąka tylu ma mieszkańców,

zwierząt, roślin kolorowych.

Tu motylek, a tam pszczółka,

tutaj kwiatek – o, różowy!

Z kopca wyszedł krecik mały,

obok niego idzie mrówka.

Na rumianku w krasnej sukni

przycupnęła boża krówka.

Nad tą łąką kolorową

bal wydały dziś motyle.

Zapraszają wszystkie dzieci,

więc zatańczmy z nimi chwilę.

 

 

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne

                    na miesiąc marzec  

 

  • Wiosna − obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną (np. coraz dłuższe dni, wyższa temperatura, topnienie śniegu, powracające ptaki, pojawiające się pierwsze kwiaty- przebiśniegi, krokusy). Poznawanie zwiastunów wiosny np. kwitnienie wierzby, pojawienie się pąków na drzewach i krzewach
  • poznawanie wybranych zwierząt prehistorycznych (dinozaury) i roślin występujących w tamtym okresie
  • ochrona przyrody – wyjaśnienie określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione
  • poznawanie wybranych przedstawicieli zwierząt egzotycznych, warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
  • zwiastunów wiosny, zapoznanie z wybranymi elementami pogody, poznawanie oznak nowej pory roku

 

Wiersz – „W marcu”

( I .Suchorzewska )

Raz śnieg pada,
a raz deszczyk.
Na jeziorze
lód już trzeszczy.

Błękit nieba
lśni w kałuży,
bałwan w słońcu
oczy mruży.

– Koniec zimy.
Przerwa.
Dzwonek.
– To nie dzwonek,
to skowronek!

 

Piosenka pt. „Kle kle boćku”

  1. Kle kle boćku, kle kle

                                              Witaj nam bocianie

Łaka ci szykuje   x2
 Żabki na śniadanie

2. Kle kle bocku, kle kle
Usiadź na stodole
    Chłopcy ci zrobili   x2
       Gniazdo w starym kole

3. Kle kle bocku, kle kle

                                                Witamy cię radzi
                                                Gdy zza morza wrócisz  x2
                                                Wiosnę nam sprowadzisz!

 

                   

 

 Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc luty 

  • zima – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie, poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie
  • organizacja przestrzeni i czasu- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy (nazywanie pór dnia)
  • poznawanie świata- poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, słuchanie ciekawostek na ich temat (gromadzenie literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem), poznawanie zawodów związanych z kosmosem

 

Piosenka „Zimowa wyliczanka”

(sł. P. Smoczyński, muz. W. Kaleta)

 

 Idzie sobie styczeń ścieżką, rzucił w zimę białą śnieżką

                  Zdjęła zima rękawiczki, uszczypnęła go w policzki.

Ref.: Czapka, szalik, łyżwy, sanki, to są słowa wyliczanki.
        Rękawiczki, narty, mróz, śniegu pełen wóz!

2. Idzie styczeń na wycieczkę, nie wie, jak przeskoczyć rzeczkę,
    dziesięć minut popracował, most lodowy wybudował.
 
Ref. Czapka, szalik…

3. Usiadł styczeń koło drogi, bo mu bardzo zmarzły nogi,
    zima się ulitowała, ciepłe buty darowała

Ref. Czapka, szalik…

 

 

Wiersz pt. „Pięć palców”

(M.Barańskiej )

 

.Pierwszy palec to jest kciuk.

Drugi robi: stuk, stuk, stuk.

To jest długi trzeci palec,

czwarty mniejszy,

piąty – malec.

Dłoń ma razem palców pięć.

Policz z nami, gdy masz chęć.

 

         

 

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne

                      na miesiąc styczeń 

  • Interesujemy się książką: wzbudzanie zainteresowania literaturą – słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich, recytowanie indywidualnie i zespołowo krótkich wierszy.
  • Kontakt z literaturą i czasopismami – oglądanie wybranych pozycji z literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki, słuchanie fragmentów z literatury, zwracanie uwagi na piękno języka polskiego.
  • Poznajemy przyrodę – Zima: nazywanie ptaków odwiedzających karmnik, dokarmianie zwierząt w zimowych warunkach, zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami np. ptakami, rozpoznawanie zwierząt po śladach na śniegu.
  • Nasze rodziny – nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, podawanie powiązań między członkami rodziny.
  • Organizowanie świąt o charakterze rodzinnym – uczestniczenie w krótkich programach artystycznych.

 

 

                  Wiersz pt. „Życzenia”

                                           ( I.R. Salach )  

                          Dziś dla Babci słońce mamy

                              i całuski dla Dziadziusia,

                              dziś życzenia wnuczek składa

                              i piosenki śpiewa wnusia.

 

                              Aby Babcia i Dziadunio

                              w zdrowiu długo żyli,

                              aby uśmiech dla nas mieli

                              w każdej wolnej chwili.

  

                                       Piosenka pt. „Babcia ma święto”

                                 (sł. i muz. K. Bożek – Gowik)                      

       

   Babcia ma święto, to babci dzień

                                                   a ja pamiętam o tym.
                                                   Kwiatki jej dam, buzi jej dam,
                                                   słonko zaświeci złote.
                              Ref: Babcia moja la la la la la
                                      Babcia moja święto ma.    (2x)

 

                                Babcia ma święto, to babci dzień,
                                śmiejemy się wesoło.
                                A babcia choć dorosła jest,
                                to tańczy z nami w koło.

                       Ref: Babcia moja la la la la la
                               Babcia moja święto ma.    (2x)

 

 

       Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne

                    na miesiąc grudzień 

  • Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie: przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad w grupie,
  • Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji: pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek, współdziałanie podczas gier, zabaw, tańców integracyjnych, uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dzieciom satysfakcję i radość,
  • Poznajemy przyrodę – Zima: poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich (opady śniegu, szron, zawieje śnieżne),
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą: zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie,
  • Organizowanie świąt o charakterze rodzinnym: przygotowanie programu artystycznego, wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi,
  • Wzmacnianie więzów rodzinnych: kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Bożego Narodzenia, wzajemne okazywanie sobie uczuć.

 

                                Piosenka pt. „Mikołaj”

                          (muz. i sł.: K. Bożek – Gowin)

Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem,
                 bo gdzieś zgubił saneczki w tę mroźną pogodę.
Hu, hu, ha, tra, la, la, co to za Mikołaj.

 Hu, hu, ha, ta, la, la, co to za Mikołaj.

                                      Mikołaj, Mikołaj lat ma już bez liku.
                                      A prezenty dziś wiezie dzieciom w bagażniku.

Hu, hu, ha, tra, la, la co to za Mikołaj.
Hu, hu, ha, ta, la, la co to za Mikołaj.

 

Wiersz pt. „Choineczka”                           

                                                    Choineczka mała

W lesie sobie stała.

   Wiatr ją lulał do snu,

                                                     Wiec się kołysała.

Przywieźli ją ludzie

        Po zmarzniętej grudzie.

Teraz cieszy dzieci

   Widzicie, jak świeci?

 

  

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc listopad 

  • Nasz kontakt z techniką: bezpieczne korzystanie z urządzeń elektrycznych np.: telewizora, komputera
  • Urządzenia gospodarstwa domowego: dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom, poznawanie zasad wybranych urządzeń
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią: obserwowanie występujących zjawisk atmosferycznych : padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach, ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
  • Dbamy o nasze zdrowie: zdrowa żywność – spożywanie warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczenie spożywania słodyczy, chipsów, picia napojów gazowanych), zapobieganie chorobom – systematyczne kontrolowanie stanu uzębienia

 

Wiersz pt. „Gimnastyka”

(J. Koczanowska)

 

Gimnastyka to zabawa,
  ale także ważna sprawa,
  bo to sposób jest jedyny,
      żeby silnym być i zwinnym.

Skłony, skoki i przysiady
       trzeba ćwiczyć – nie ma rady!

To dla zdrowia i urody
   niezawodne są metody.

 

Piosenka pt. „Piłka Oli”

(sł. D. Gellner, muz. B. Kolago)

Duża piłka w kropki złote,
Do zabawy ma ochotę.
Raz jest w górze, a raz w dole,
Do zabawy prosi Olę.Refren:
Ola, Ola, Ola-la, 
Ola, Ola piłkę ma. 
Ola, Ola, Ola-la, 
Klaszcze w ręce 
Raz i dwa, raz i dwa.Duża piłka z grubym brzuszkiem,
Czasem chowa się pod łóżkiem.
Czasem toczy się po stole,
Do zabawy prosi Olę.Refren:
Ola, Ola, Ola-la, 
Ola, Ola piłkę ma. 
Ola, Ola, Ola-la, 
Klaszcze w ręce 
Raz i dwa, raz i dwa.Duża piłka figle płata,
Goni Olę, goni brata.
Ale z Olą skakać woli, 
Bo to przecież piłka Oli.Refren:
Ola, Ola, Ola-la, 
Ola, Ola piłkę ma. 
Ola, Ola, Ola-la, 
Klaszcze w ręce 
Raz i dwa, raz i dwa.

 

      

 

         Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne

                            na miesiąc październik

 

  • Jesień – rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa
  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozpoznawanie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu. Nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty).
  • Podawanie informacji na temat swojej rodziny – nazywanie członków bliższej i dalszej ro­dziny, np. mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek. Pełnienie ról społecz­nych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych.
  • Podawanie informacji: jakie zawody wykonują rodzice, czym się zaj­mują. Opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycz­nych cech (wygląd, charakter).
  • Przyroda w sali, w domu – poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wizyt u weterynarza, zapew­nianie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer. Nazywanie dorosłych i młodych zwierząt, naśladowanie sposo­bów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich odgłosów.

 

                              Piosenka pt. „Kolorowe listki”

                                 (sł. i muz. D. i K. Jagiełło)

  1. Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,

kolorowe listki na wietrze szumiały.

Ref.: Szu, szu, szu, szumiały wesoło,

szu, szu, szu, wirowały wkoło.

 

  1. Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,

                kolorowe listki z drzewa zeskoczyły. bis

Ref.: Hop, hop, hop, tak sobie skakały,  bis

hop, hop, hop, wkoło wirowały.

 

  1. Kolorowe listki spadły już na trawę,

     kolorowe listki skończyły zabawę.

 

Ref.: Cicho, sza, listki zasypiają, bis

cicho, sza, oczka zamykają.

 

Wiersz pt. „Sad”

Sadzie, sadzie nasz,

co nam dzisiaj dasz?

Dam czerwonych jabłuszek

i żółciutkich gruszek,

no i śliwek dam –

bo ich dużo mam.

 

 

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne – wrzesień                      

  • Podawanie informacji o sobie
  • Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych
  • Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie
  • Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji
  • Poznawanie wybranych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego
  • Poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej
  • Obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie

  

Wiersz H. Zdzitowieckej  „Jeż” 

Krótkie nóżki, długi ryjek.

Ostre kolce ciało kryją

Ach, cóż to za groźny zwierz?

To jest jeż, malutki jeż.

Węszy noskiem w lewo, w prawo,

to pod listkiem, to pod trawą.

Gdzie się kryje dobry łup,

drepcze mały jeż – tup, tup.

Drepcze poprzez lasu gąszcze,

łapie myszy, łapie chrząszcze…

Gdy zimowe przyjdą dni,

zagrzebany w liściach śpi.

 

Piosenka pt. „Zbieramy grzyby”

 (sł. A. Galica, muz. T. Pabisiak)

  1. Z wielkim koszem idzie jesień po lesie.

Co w tym koszu Pani Jesień nam niesie?

 

Ref. Kurki, rydze i maślaki,

borowiki i kozaki

pozbieramy dziś. (bis)

 

  1. Muchomora ominiemy z daleka.

Niech muchomor na złe muchy tu czeka.

 

Ref. Kurki, rydze i maślaki…

 

III. Poszukamy żółtych kurek pod sosną.

Nad potokiem smaczne rydze nam rosną.

 

Ref. Kurki, rydze i maślaki…