https://www.youtube.com/watch?v=EP8ha20qeuo – korekcja wad postawy, ćwiczenia oddechowe 

 

https://www.youtube.com/watch?v=VIRTuup9JSg– zabawy korekcyjne dla dzieci

 

https://www.youtube.com/watch?v=_3t1YmZ3jnA– ćwiczenia przeciw płaskostopiu.

 

Gimnastyka korekcyjna – plecy okrągłe  25.06.2020r

 

  1. Leżenie tyłem. Nogi ugięte, stopy oparte o podłogę. Ręce w bok, zgięte w stawach łokciowych pod kątem 90 stopni, zrotowane na zewnątrz. Pod plecami na wysokości łopatek zrolowany ręcznik. Ruch: Wytrzymać, rozluźnić mięśnie piersiowe.
  2. Leżenie tyłem. Nogi ugięte, kolana przyciągnięte do klatki piersiowej. Ręce wyprostowane przy głowie. Na wysokości łopatek zrolowany ręcznik. Ruch: Wytrzymać, rozluźnić mięśnie piersiowe

3.Pozycja wyjściowa: Leżenie przodem. Nogi wyprostowane i złączone. Ręce wyprostowane, wyciągnięte przed siebie, dłonie na piłce( średnia piłka ). Pod brzuchem w okolicy pępka zrolowany ręcznik. Ruch: Wytrzymać, rozluźnić mięśnie piersiowe.

4.Pozycja wyjściowa: Siad ugięty. Plecy wyprostowane, głowa wyciągnięta w górę, wzrok skierowany przed siebie. Ręce wyprostowane, wyciągnięte w górę. Ruch: Odrzuty rąk w tył.

  1. Stanie przodem w odległości około 12 cm od ściany, ręce wyciągnięte w górę w przód, dłonie oparte o ścianę. Maksymalne wyciąganie rąk w górę, dłonie oparte o ścianę, stopy cały czas w kontakcie z podłożem.
  2. W klęku podpartym naprzemianstronny wznos rąk i nóg.
  3. Siad skrzyżny ręce na kolanach najlepiej z oparciem pleców, np. o ścianę – wznos rąk przodem w górę – wdech, powrót rąk na kolana – powolny wydech.
  4. Siad ugięty, stopy trzymane przez rodzica, skurcz pionowy ramion – powolny opad tułowia w dół i powrót do siadu.
  5. Siad, dłonie splecione na czubku głowy, łopatki i łokcie ściągnięte – wypychanie głową dłoni do góry.
  6. Leżenie przodem na podłodze, ręce wyprostowane – unoszenie nóg. Palce stóp obciągnięte, koc podłożony pod brzuch.
  7. Leżenie przodem, ręce ugięte pod czołem, naprzemienne unoszenie prostych nóg w górę.

 

                                                                                                                                        Magdalena Lech

 

Gimnastyka  korekcyjna – prawidłowa postawa   23.06.2020r.

  1. Stanie w małym rozkroku, ręce opuszczone wzdłuż tułowia, oczy zamknięte. Wciąganie brzucha, napięcie pośladków, wypchnięcie bioder do przodu, wznoszenie prostych ramion bokiem w górę, utrzymanie przez chwilę tej pozycji. Powrót do pw. (pozycji wyjściowej).
  2. Stanie tyłem do ściany, pięty, plecy i głowa dotykają ściany. Krok do przodu, próba samodzielnego stania, po chwili powrót do pozycji wyjściowej. Powtórzyć ćwiczenie kilka razy.

 

  1. Leżenie tyłem, ramiona w bok oparte na podłożu, nogi ugięte oparte stopami o podłogę, oczy zamknięte. Przekładanie kolan na prawą i lewą stronę z jednoczesnym dociskaniem ramion do materaca (dziecko czuje przesuwanie barków do tyłu). Powrót do pw.
  2. Marsz z książką (woreczkiem) na głowie.
  3. Klęk podparty, uniesienie lewego ramienia w przód i prawej nogi w tył, wytrzymanie i powrót do pozycji wyjściowej. To samo ćwiczenie proszę wykonać unosząc prawą rękę i lewą nogę.

6.Leżenie przodem, głowa nisko, broda przyciągnięta do klatki piersiowej. Naśladowanie ruchu pływania żabką. Powrót do pozycji wyjściowej.

  1. Klęk podparty, dłonie zwrócone palcami do wewnątrz. Uginanie rąk, łokcie w bok, ściąganie łopatek, dotykanie brodą do podłogi. Powrót do pozycji wyjściowej.

8.Siad skulny, dłonie splecione na karku, łokcie na zewnątrz. Wypychanie klatki piersiowej w przód z jednoczesnym ściąganiem łopatek i wciąganiem brzucha. Powrót do pozycji wyjściowej.

  1. Stanie przodem do ściany z zamkniętymi oczami – krok w tył i utrzymanie przez kilka sekund prawidłowej postawy. Otwarcie oczu i kontrola poprawności wykonania zadania (plecy proste, łopatki ściągnięte, barki obniżone, brzuch wciągnięty, klatka piersiowa „otwarta”, jednak niewypchnięta nadmiernie do przodu, koń. dolne wyprostowane w stawach biodrowych i kolanowych, stopy w lekkim rozkroku. Powrót do pw.

 

                                                                                                                                       Magdalena Lech

 

 

ĆWICZENIA ROZLUŹNIAJĄCE MIĘŚNIE KRĘGOSŁUPA I KOŃCZYN   22.06.2020r

  1. Klęk podparty. Kręgosłup w pozycji neutralnej. Brzuch wciągnięty.

            Ruch: Unieś głowę – wdech, opuść głowę, wypchnij środkową część kręgosłupa „koci

            grzbiet- wydech.   

  1. Klęk podparty.

 Ruch: Ściągnij łopatki, wyprostuj plecy – wdech.  Siad na piętach, wyciągnij ręce jak najdalej w przód („ukłon japoński”) – wydech

  1. Klęk podparty.
  2. Ruch: Wyciągnij prawą rękę w przód, lewą nogę w tył – wdech . Zegnij lewą nogę w kolanie, prawą rękę w łokciu i przyciągnij do siebie. Dotknij prawym łokciem do lewego kolana – wydech .Powrót do klęku. Powtórz ćwiczenie na drugą stronę .
  3. Klęk na lewym kolanie. Obie ręce oparte na prawym kolanie

Ruch: Przesuń biodra w przód i dół. Końcową pozycję utrzymaj 30 sekund. Oddychaj regularnie. Powtórz ćwiczenie na drugą stronę zmieniając pozycję wyjściową na klęk na prawym kolanie. Obie ręce oparte na lewym kolanie.

  1. Leżenie na brzuchu. Łokcie ugięte, ręce oparte na materacu na wysokości klatki piersiowej.

Ruch: Wyprostuj łokcie, powoli odchyl się w tył. Utrzymaj końcową pozycję 30 sekund. Oddychaj regularnie.

  1. Leżenie na plecach, ręce wzdłuż tułowia, kolana ugięte, stopy oparte na materacu.

Ruch:  Przyciągnij kolana do brzucha, obejmij rękoma i wykonaj ruchy w przód i w tył – „kołyska” .

 

                                                                                                                    Magdalena Lech

 

Ćwiczenia przeciw płaskostopiu    19.06.2020r.

  1. Chodzenie na palcach i piętach.
    2. Ściąganie chusteczki palcami stóp.
    3. Chód z wysokim unoszeniem kolan i równoczesnym zginaniem palców.
    4. Pisanie lub rysowanie na papierze ołówkiem przytrzymywanym między I i II palcem stopy.
    5. Podnoszenie z ziemi woreczka z grochem palcami lewej stopy i przekładanie do prawej.
    To samo drugą stopą.
    6. W leżeniu na plecach czynne zginanie grzbietowe i podeszwowe stóp ze zgięciem palców.
    7. Siad na krześle. Chwytanie palcami stóp leżących na podłodze drobnych przedmiotów (klocki, piłeczki itp.) i wrzucanie ich do pojemnika.
    8. Siad na podłodze. Toczenie piłeczki tenisowej po podłodze między stopami.
    9. Siad na krześle, stopy dotykają podłogi. Zginamy palce, przesuwamy stopę do przodu, nie odrywając pięt i powrót tą samą drogą.
  2. Chodzenie na zewnętrznych krawędziach stóp z jednoczesnym zgięciem palców.

Każde ćwiczenie powtarzamy 5 – 10 razy.
                                                                                                                            Magdalena Lech

 

Ćwiczenia korekcyjne przeciw płaskostopiu     18.06.2020r.

 

  1. Powitanie – luźny spacer po pokoju. Na hasło „dzień dobry” dziecko i rodzic witają się, podając sobie stopy.
  2. Skarpetki – siad płaski, ręce oparte z tyłu. Zdejmowanie skarpetek bez pomocy rąk.
  3. Lusterko – siad płaski pod ścianą, ręce na biodrach. Dziecko przegląda się w lusterku, w którym  jest podeszwa raz jednej stopy, raz drugiej (zginanie grzbietowe stopy).
  4. Brawo – siad płaski, ręce oparte z tyłu. Bicie brawa stopami.
  5. Rysowanie – siad na krześle bez oparcia, pod stopami kartka papieru i mazaki. Chwytanie palcami jednej nogi flamastra i rysowanie określonego kształtu, później zmiana.
  6. Składanie kocyka – stanie w rozkroku, ręce na biodrach, rozłożony kocyk przed stopami. Składanie kocyka w kostkę.
  7. Chodzenie na palcach i piętach.
  8. Ciągnięcie chusty palcami stóp.

 

                                                                                                                                   Magdalena Lech

 

Plecy okrągłe, plecy wklęsło – okrągłe.                               16.06.2020r

 

             Rozciąganie mięśni piersiowych

  • Pozycja wyjściowa: Leżenie tyłem. Nogi ugięte, kolana przyciągnięte do klatki piersiowej. Ręce wyprostowane przy głowie. Na wysokości łopatek zrolowany ręcznik. Ruch: Wytrzymać, rozluźnić mięśnie piersiowe
  • Pozycja wyjściowa: Leżenie przodem. Nogi wyprostowane i złączone. Ręce wyprostowane, wyciągnięte przed siebie, dłonie na piłce( średnia piłka ). Pod brzuchem w okolicy pępka zrolowany ręcznik. Ruch: Wytrzymać, rozluźnić mięśnie piersiowe.
  • Pozycja wyjściowa: Siad ugięty. Plecy wyprostowane, głowa wyciągnięta w górę, wzrok skierowany przed siebie. Ręce wyprostowane, wyciągnięte w górę. Ruch: Odrzuty rąk w tył.

 

Wzmacnianie mięśni prostownika grzbietu, ściągające łopatki.

  • Pozycja wyjściowa. Leżenie przodem. Nogi wyprostowane i złączone. Głowa uniesiona, wyciągnięta w przód, wzrok skierowany w podłogę. Ręce w pozycji „ „skrzydełek”. Pod brzuchem, w okolicy pępka, zrolowany ręcznik lub kocyk. Ruch: Wytrzymać.
  • Pozycja wyjściowa. Siad skrzyżny, plecy wyprostowane, głowa wyciągnięta w górę, wzrok skierowany przed siebie. Ręce w pozycji „skrzydełek”. Ruch: Wytrzymać.
  • Pozycja wyjściowa: Nogi wyprostowane i złączone. Ręce ugięte, uniesione nad podłogą. Głowa uniesiona, wyciągnięta w przód, wzrok skierowany w podłogę. Przy jednej dłoni piłka. Pod brzuchem, w okolicach pępka, zrolowany kocyk. Ruch: Toczenie piłki po podłodze przed głową z reki do ręki.

 

Ćwiczenia przyjmowanie postawy skorygowanej i kształtujące nawyk postawy skorygowanej.

  • Pozycja wyjściowa. Siad ugięty tyłem do ściany. Biodra, plecy i głowa przylegają do ściany. Ręce wzdłuż tułowia, barki opuszczone i przyciśnięte do ściany. Ruch: Uwypuklenie klatki piersiowej bez odrywania barków od ściany.
  • Pozycja wyjściowa: Stanie tyłem do ściany. Pięty, biodra, plecy i głowa przylegają do ściany. Ręce wzdłuż tułowia. Ruch: Unoszenie i opuszczanie barków z jednoczesnym dociśnięciem ich do ściany, a następnie pozostawienie ich w pozycji maksymalnego opuszczenia.

 

                                                                                                                               Magdalena Lech

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=hBFLp08y33Y -Wzmacnianie dużych grup mięśniowych. 

 

Gimnastyka korekcyjna- przyjmowanie prawidłowej postawy ciała  12.06.2020

  1. Stanie tyłem do ściany, pięty, plecy i głowa dotykają ściany. Krok do przodu, próba samodzielnego stania, po chwili powrót do pozycji wyjściowej. Powtórzyć ćwiczenie kilka razy.
  2. Leżenie przodem ramiona wyprostowane, nogi złączone, obrót ciała w lewo lub w prawo o 360 stopni bez udziału ramion i nóg. Ćwiczenie proszę wykonać w obie strony.
  3. Marsz z książką (woreczkiem) na głowie.
  4. Klęk podparty, uniesienie lewego ramienia w przód i prawej nogi w tył, wytrzymanie i powrót do pozycji wyjściowej. To samo ćwiczenie proszę wykonać unosząc prawą rękę i lewą nogę.
  5. Leżenie przodem, głowa uniesiona nad podłogą, broda przyciągnięta do klatki piersiowej, ręce proste w bok. Unoszenie prostych rąk do góry na wysokość oczu z jednoczesnym ściągnięciem łopatek, chwilę wytrzymujemy. Powrót do pozycji wyjściowej.
  6. Leżenie przodem, głowa nisko, broda przyciągnięta do klatki piersiowej. Naśladowanie ruchu pływania żabką. Powrót do pozycji wyjściowej.
  7. Klęk podparty, dłonie zwrócone palcami do wewnątrz. Uginanie rąk, łokcie w bok, ściąganie łopatek, dotykanie brodą do podłogi. Powrót do pozycji wyjściowej.
  8. Siad skulny, dłonie splecione na karku, łokcie na zewnątrz. Wypychanie klatki piersiowej w przód z jednoczesnym ściąganiem łopatek i wciąganiem brzucha. Powrót do pozycji wyjściowej.
  9. Leżenie tyłem, nogi ugięte, podciągnięte do brzucha, ręce wyprostowane w bok, dłonie naciskają na podłoże. Unoszenie klatki piersiowej w górę, ściąganie łopatek, cofanie głowy do tyłu, opartą o podłoże. Powrót do pozycji wyjściowej.
  10. Stanie tyłem do ściany. Nogi wyprostowane, pięty przy ścianie, całe plecy przyciśnięte do ściany, łopatki ściągnięte, brzuch wciągnięty, głowa wyciągnięta w górę, wzrok skierowany przed siebie, ręce opuszczone wzdłuż tułowia. Powrót do pozycji wyjściowej, rozluźnienie.

                                                                                                                            Magdalena Lech

 

 

http://https://www.youtube.com/watch?v=6e7H87Q3fEk&list=PLYQ2JPSoHkDzQ5G8S5yXk-DbJD0BBmsru

  1. Stanie w lekkim rozkroku z kijem. Przenoszenie ciężaru jak najdalej za głowę.
  2. Stanie w lekkim rozkroku z hantlami (dwie małe butelki z wodą) trzymanymi po obu stronach tułowia. Dziecko wykonuje unoszenie rąk do boków nad głowę.
  3. Stanie w lekkim rozkroku i wykonywanie krążenia barków w tył i w przód trzymając ręce luźno spoczywające po obu stronach tułowia.
  4. Siad na krześle z hantlem w dłoni ( może być mała butelka z wodą). Dziecko przenosi go z możliwie jak najbardziej prostymi rękami za głowę.
  5. Krążenie rękami wyprostowanymi w tył – koła małe, koła duże.
  6. Odmachy rąk w tył – na przemian jedna ręka w górze, druga w dole.
  7. Klęk podparty z dłońmi skierowanymi palcami do środka na szerokość rozłożonej szarfy. Ruch – dotknięcie lekko brodą do szarfy i powrót do pozycji wyjściowej (pw.).
  8. Zabawa „Samolot – rakieta – odrzutowiec”. Dziecko leży na podłodze na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi. Na hasła: Samolot – unosi wyprostowane ręce w bok, Rakieta – podnosi ręce w przód, Odrzutowiec – podnosi ręce skośnie w dół.
  9. Leżenie przodem, tułów wyprostowany, nogi złączone, przekładanie szarfy z ręki do ręki z przodu i z tyłu.

 

                                                                                                                                 Magdalena Lech

 

 

Ćwiczenia utrwalające przyjmowanie prawidłowej postawy ciała 05.06.2020r

 

  1. Stanie tyłem do ściany. Nogi wyprostowane, pięty przy ścianie, całe plecy przyciśnięte do ściany, łopatki ściągnięte, brzuch wciągnięty, głowa wyciągnięta w górę, wzrok skierowany przed siebie, ręce opuszczone wzdłuż tułowia. Powrót do pw., rozluźnienie.
  2. Stanie w małym rozkroku, ręce opuszczone wzdłuż tułowia, oczy zamknięte. Wciąganie brzucha, napięcie pośladków, wypchnięcie bioder do przodu, wznoszenie prostych ramion bokiem w górę, utrzymanie przez chwilę tej pozycji. Powrót do pw. (pozycji wyjściowej).
  3. Leżenie tyłem, ramiona w bok oparte na podłożu, nogi ugięte oparte stopami o podłogę, oczy zamknięte. Przekładanie kolan na prawą i lewą stronę z jednoczesnym dociskaniem ramion do materaca (dziecko czuje przesuwanie barków do tyłu). Powrót do pw.
  4. Siad skulny, ręce w górze, plecy wyprostowane. Cofanie rąk do tyłu, dziecko czuje ściąganie łopatek. Powrót do pw
  5. Leżenie przodem, głowa nisko, broda przyciągnięta do klatki piersiowej. Naśladowanie ruchu pływania żabką. Powrót do pw.
  6. Klęk podparty, dłonie zwrócone palcami do wewnątrz. Uginanie rąk, łokcie w bok, ściąganie łopatek, dotykanie brodą do podłogi. Powrót do pw.
  7. Leżenie tyłem, nogi ugięte, podciągnięte do brzucha, ręce wyprostowane w bok, dłonie naciskają na podłoże. Unoszenie klatki piersiowej w górę, ściąganie łopatek, cofanie głowy do tyłu, opartą o podłoże. Powrót do pw.

 

                                                                                                                             Magdalena Lech

 

Gimnastyka korekcyjna – wzmacnianie mięśni grzbietu 04.06.2020r

 

  1. Kilka kroków marszu w wysokim wspięciu na palcach, kilka kroków swobodnego chodu.
  2. Stanie przodem w odległości około 12 cm od ściany, ręce wyciągnięte w górę w przód, dłonie oparte o ścianę. Maksymalne wyciąganie rąk w górę, dłonie oparte o ścianę, stopy cały czas w kontakcie z podłożem.
  3. W klęku podpartym naprzemianstronny wznos rąk i nóg.
  4. Siad klęczny, podudzia zrotowane na zewnątrz, stopy złączone – przejście do ukłonu japońskiego z jednoczesnym.
  5. Siad skrzyżny ręce na kolanach najlepiej z oparciem pleców, np. o ścianę – wznos rąk przodem w górę – wdech, powrót rąk na kolana – powolny wydech.
  6. Siad prosty podparty szarfa ( w zastępstwie może być chusta) ułożona w kółeczko z boku na linii kolan – przenoszenie prostych nóg przez kółeczko z jednej strony na drugą.
  7. Siad ugięty, stopy trzymane przez rodzica, skurcz pionowy ramion – powolny opad tułowia w dół i powrót do siadu.
  8. Siad, dłonie splecione na czubku głowy, łopatki i łokcie ściągnięte – wypychanie głową dłoni do góry.
  9. Leżenie przodem na podłodze, ręce wyprostowane – unoszenie nóg. Palce stóp obciągnięte, koc podłożony pod brzuch.
  10. Leżenie przodem, ręce ugięte pod czołem, naprzemienne unoszenie prostych nóg w górę.

 

                                                                                                                                  Magdalen Lech

 

 

Ćwiczenia przeciw płaskostopiu i stopom płasko- koślawym    02.06.2020r

 

  1. Naprzemienne przyciąganie i odwiedzenie palców stóp w siadzie prostym.
  2. Siad o nogach ugiętych z kolanami rozchylonymi na zewnątrz, podeszwy stóp stykają się ze sobą, dłonie obejmują grzbiety stóp, rozchylanie kolan łokciami na zewnątrz z niewielkim opadem tułowia w przód.
  3. Leżenie tyłem z kolanami rozchylonymi na zewnątrz, stopy zwrócone podeszwowo do siebie- „bicie brawa”.
  4. Zwijanie gazety palcami stóp.
  5. Rwanie gazety palcami stóp i wrzucanie podartych kawałków do pojemników.
  6. Chód „gąsienicy”, na zewnętrznych krawędziach stóp i na piętach wokół gazety leżącej na podłodze.
  7. Leżenie tyłem, toczenie piłki po ścianie stopami.
  8. W siadzie skulnym, chwyt piłki stopami skierowanymi podeszwowo do siebie, przejście do leżenia tyłem i chwyt piłki w dłonie.
  9. Zbieranie rozrzuconych kasztanów z podłogi i wrzucanie do pojemników.
  10. Siad na krześle, podudzia zbliżone do siebie, poduszeczka między kolanami. Pełny wyprost nóg, połączony ze zgięciem grzbietowym stóp z piłką o ciężarze 1 kg lub ruch jest oporowany przez drugą osobę.
  11. Leżenie tyłem z kolanami rozchylonymi na zewnątrz, przekazywanie woreczka palcami stóp.
  12. Leżenie tyłem, nogi w rozkroku, rodzic staje w rozkroku tak, aby jego nogi znajdowały się po stronie zewnętrznej kończyn dolnych dziecka – próba powiększenia rozkroku przez ćwiczącego.
  13. W leżeniu tyłem chwyt szarfy (chusty) palcami stóp – rowerek.

 

                                                                                                                                Magdalena Lech

 

Gimnastyk korekcyjna –wzmacnianie mięśni posturalnych  01.06.2020r

  1. Bieg w miejscu, łopatki ściągnięte, ręce z tyłu, uderzanie piętami o dłonie.
  2. Przodem do ściany w rozkroku, dłonie oparte na wysokości klatki piersiowej o ścianę, dziecko wykonuje opad tułowia w przód, który pogłębia na 3 i na 4 wraca do pozycji wyjściowej.
  3. Postawa zasadnicza tyłem do ściany, plecy, barki i głowa przylegają do ściany, dziecko zsuwa się po ścianie do przysiadu i wraca do pozycji wyjściowej.
  4. Stanie w rozkroku, laska ( w zastępstwie może być parasolka lub chusta)trzymana pionowo z tyłu na plecach; jedna ręka na górze druga od dołu, przesuwanie laski do góry i do dołu.
  5. Stanie w rozkroku, laska trzymana w wyprostowanych rękach w górze, opad tułowia w przód.
  6. Klęk podparty, ugięcie rąk i przyciągnięcie klatki piersiowej do podłoża przy równoczesnym wyprostowaniu nóg w górę.
  7. Klęk prosty, dłonie oparte na siedzeniu krzesła, przejście do siadu klęcznego z pogłębieniem opadu.
  8. Podpór tyłem, wypychanie bioder w górę.
  9. Leżenie przodem na kocyku – ślizgi na brzuchu poprzez odpychanie się dłońmi od podłoża.
  10. Leżenie przodem, ręce ugięte, czoło położone na dłoniach, nogi wyprostowane, wykonanie skłonu tułowia w tył z przeniesieniem rąk w bok.
  11. Leżenie przodem, głową do ściany, odbijanie piłki oburącz o ścianę.
  12. Leżenie tyłem, nogi ugięte, ręce ugięte w bok.
  13. Leżenie tyłem, jedna noga wyprostowana – naprzemienne przyciąganie nogi ugiętej do klatki piersiowej.
  14. W siadzie skrzyżnym utrzymywanie piórka w powietrzu jak najdłużej poprzez wydmuchiwanie powietrza.

 

                                                                                                                                      Magdalena Lech

 

5 ćwiczeń na płaskostopie bez przyborów dodatkowych    26.05.2020r

1.PRZYSIADY.

Pozycja stojąca, ręce w pozycji „skrzydełek”. Dziecko wykonuje przysiad na całych stopach, nie odrywaj pięt od podłogi. Ćwiczenie to ma za zadanie rozciągać mięśnie trójgłowe łydek.

  1. ZGIĘCIA.

Siad prosty, dłonie położone na podłożu za pośladkami. Dziecko zgina na przemian stopy (grzbietowo i podeszwowo). Wzmacniasz mięśnie wysklepiające stopy.

  1. ZGIĘCIA GRZBIETOWE.

Siad prosty, dłonie położone na podłodze z tyłu, za pośladkami. Dziecko zgina maksymalnie stopy grzbietowo (tzn. palcami „na siebie”). Rozciąganie mięśni trójgłowych łydek.

  1. UDERZ PIĘTAMI O PODŁOGĘ.

Siad ugięty. Dziecko zgina stopy maksymalnie stroną grzbietową (tak jak w poprzednim ćwiczeniu). Pięty stawia na podłodze,  dłonie układa z tyłu, za pośladkami. Dziecko unosi nogi nad podłoże,  lekko „uderza” piętami o podłoże – na przemian. Rozciąganie mięśni trójgłowych łydek oraz wzmacnianie mięśni brzucha.

  1. WYPROSTUJ NOGI ZŁĄCZONE STOPAMI.

Siad ugięty, dziecko łączy stopy, prostuje nogi w kolanach. Utrzymuje tą pozycję – wyprostowane nogi + złączone stopy (podeszwowo). Wzmacnianie mięśni wysklepiających stopy.

 

                                                                                                                       Magdalena Lech

 

 

Gimnastyka korekcyjna- Plecy okrągłe     25.05.2020r

1.W siadzie rozkrocznym  stopy trzymane przez rodzica, ręce z laską ( parasolką)  w górze skręty tułowia w lewo i w prawo. Po kilku skrętach wzniesienie laski w górę wdech, skłon w przód wydech.

  1. W leżeniu przodem na podłodze, pod miednicą koc, ręce opierają się o podłogę unoszenie nóg do poziomu z piłką lub złożonym kocem między stopami.
  2. W leżeniu tyłem, piłka ułożona między łopatkami, unoszenie bioder w górę i utrzymanie równowagi.
  3. W siadzie na krześle ( postawa wyprostowana ) toczenie piłki podeszwami stóp po podłodze od jednej stopy do drugiej.
  4. Leżenie przodem z piłką w górze dziecko wykonuje obrót i wstaje bez dotknięcia rękami i piłką podłogi. Obroty muszą być wykonywane przez prawe  i lewe ramię.
  5. W rozkroku opad tułowia w przód ze wsparciem rąk na biodrach rodzica i uwypuklenie klatki piersiowej przez pogłębienie opadu.
  6. Siad skrzyżny ręce na kolanach dłonie rodzica na głowie dziecka mocowanie głowy z dłonią rodzica. Nie zapominamy o oddychaniu.
  7. Poprawa postawy przed lustrem i z pomocą rodzica, wykonanie kilku kroków w postawie skorygowanej.
  8. Siad na niskim taborecie, ramiona uniesione w górę na zewnątrz, rodzic przytrzymuje dziecko nad stawem łokciowym stojąc z tyłu, jego kolano między łopatkami dziecka, uciskanie kolanem z jednoczesnym odchyleniem ramion w tył.  

 

                                                                                                                        Magdalena Lech

 

 

Wzmacnianie mięśni i ścięgien, które utrzymują prawidłową postawę ciała  22.05.2020r.

 

  1. FOKA – ćwiczenie wzmacnia mięśnie kręgosłupa, zapobiega garbieniu się. Dziecko kładzie się płasko na brzuchu, a następnie unosi klatkę piersiową, opierając się na rękach i odchylając głowę, czemu towarzyszy wdech. Bardziej skomplikowana wersja ćwiczenia polega na równoczesnym dotknięciu tyłu głowy palcami stóp. Podczas wydechu wraca się do pozycji wyjściowej.
  2. SAMOLOT – ćwiczenie wzmacnia mięśnie odcinka lędźwiowego kręgosłupa i stabilizuje postawę ciała. Dziecko rozpoczyna je od klęku podpartego (dłonie i kolana na podłożu). Prostuje jednocześnie prawą rękę i lewą nogę, starając się utrzymać równowagę. Po kilku sekundach należy zmienia pozycję i prostuje tym razem lewą rękę i prawą nogę.
  3. MOSTEK – ćwiczenie rozciąga i wzmacnia mięśnie kręgosłupa. Dziecko kładzie się na plecach, przybliża do pośladków nogi zgięte w kolanach, następnie zgięte w łokciach ręce układa na podłodze, palcami w stronę głowy. Potem, prostując nogi i ręce, unosi tułów do góry i wygina ciało w łuk. Po kilku sekundach należy wrócić do pozycji wyjściowej.
  4. KOŁYSKA – ćwiczenie wzmacnia mięśnie pleców i kręgosłupa. Dziecko kładzie się na brzuchu, po czym chwyta rękoma kostki nóg, tworząc ze swojego ciała kołyskę. Po kilku sekundach należy wrócić do pozycji wyjściowej. Dodatkowym zadaniem może być utrzymanie w kołysce piłki plażowej.

 

                                                                                                                Magdalena Lech

 

Plecy okrągłe – gimnastyka korekcyjna       21.05.2020r

Ćwiczenia należy wykonywać bardzo dokładnie, bez pośpiechu, pamiętając o głębokim rytmicznym oddechu. 

1.Siad skrzyżny krążenia wyprostowanych lub ugiętych w stawach łokciowych ramion w tył, jak najdalsze odwodzenie ramion w tył i ściąganie łopatek.

2.Leżenie przodem, ramiona w bok. Naprzemienny wymach wyprostowanej ręki w górę na zewnątrz, w bok i w tył w dół po skosie.

3.Siad klęczny na kocyku. Przesuwanie się na kocyku odepchnięciem rąk i wytrzymanie w pozycji niskiej Klappa ( ukłon japoński).

4.W marszu na palcach unoszenie laski (parasolki) przodem w górę na plecy na wysokość łopatek wdech, i z powrotem wydech.

  1. Laska trzymana na głowie, palce idą gąsienicą lub we wspięciu.
  2. W klęku podpartym dłonie przyciskają końce laski wdech nosem, przejście do ukłonu japońskiego powolny wydech ustami.

7.W leżeniu tyłem na zrolowanym kocu pod szczytem kifozy (uwypuklenia), ręce proste z laską za głową wznos nóg i naśladowanie wahadła ściennego zegara ( wahadłowe ruchy nóg). Aby nie hamować oddechu dziecko może naśladować chodzący zegar tik tak.

8.W klęku podpartym naprzemianstronne wymachy nogi w tył (palce obciągnięte) i ręki w przód.

  1. W leżeniu przodem laska pod czołem trzymana za końce unoszenie głowy i tułowia do skłonu w tył i powrót do leżenia, stopy złączone i lekko uniesione z obciągniętymi palcami. Przy skłonie w tył wdech, powrót do leżenia wydech.

Pamiętaj o prawidłowej postawie nie tylko podczas ćwiczeń, ale w ciągu całego dnia w czasie zabawy, oglądania telewizji i przy posiłkach.

                                                                                                                          Magdalena Lech

 

                                                                        

 

 

Zabawy wykorzystywane w wielu wadach postawy  19.05.2020r

  1. „Pływanie żabką”- leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone. Na sygnał ( rodzica) dziecko i rodzic unoszą ręce i głowę nad podłogę, wykonują rękoma ruchy jak przy pływaniu żabką: energicznie wyciągają ręce jak najdalej w przód, następnie przenoszą w bok i uginając ręce ściągają je w „skrzydełka”.
  2. „Popatrz przez obręcz” – leżenie przodem nogami wyprostowanymi i złączonymi, w dłoniach obręcze (w zastępstwie może być chusta). Na hasło dziecko i rodzic unoszą ręce z obręczą nad podłogę. Na hasło „odpocznij” dziecko i rodzic kładą obręcze na podłodze.
  3. „Rybki w stawie” – leżenie przodem na kocykach z nogami wyprostowanymi i złączonymi, ręce ugięte w łokciach i oparte o podłogę, palce rąk skierowane do środka. Na hasło dziecko i rodzic odpychają się dłońmi od podłogi i ślizgają się po podłodze.
  4. „Kwiatek rośnie” – siad skrzyżny, tułów pochylony do przodu, dłonie na podłodze. Na hasło „kwiatek rośnie” dziecko i rodzic powoli prostują tułów i wyciągają ręce w górę jak najwyżej. Na hasło „kwiatek więdnie” dziecko i rodzic powoli wracają do pozycji wyjściowej.
  5. „Zdmuchnij świeczkę” – siad skrzyżny z rękami ułożonymi w „skrzydełka”, dłonie zaciśnięte w pięści a jeden palec wyprostowany i skierowany do góry jest „zapaloną świeczką”. Na sygnał dziecko i rodzic obracają głowę w lewo i „zdmuchują” lewą „świeczkę”, następnie skręcają głowę w prawo i zdmuchują prawą „świeczkę”. Na hasło „zapal świeczkę” dziecko i rodzic prostują po jednym palcu każdej dłoni.
  6. „Budowanie domu” – siad skrzyżny z dłońmi na kolanach, plecy wyprostowane, głowa wyciągnięta w górę. Na hasło „budujemy dom” dziecko i rodzic przenoszą ręce w skrzydełka, następnie przenoszą prawą ręką w górę i ustawiają dłoń równolegle do podłogi. Tak samo ustawiają lewą rękę ale z dłonią nad dłonią prawą, przenoszą prawą dłoń nad lewą itd. Budujemy tyle pięter aż dziecko maksymalnie wyciągnie ręce w górę. Wówczas rodzic podaje hasło „budujmy dach” – dziecko i rodzic wyciągają dłonie w górę i łączą palce prawej i lewej dłoni tworząc „dach” nad zbudowanym domem.
  7. „Bicie brawa stopami” – siad na podłodze, kolana skręcone na zewnątrz, podeszwy stóp skierowane jedna do drugiej. Na hasło dziecko i rodzic unoszą stopy nad podłogę uderzają jedna o drugą. Na hasło „stopy odpoczywają” – dziecko i rodzic wracają do pozycji wyjściowej.
  8. „Baletnica” – dziecko i rodzic siedzą na krzesełkach, czubki palców dotykają podłogi, pięty uniesione. Na sygnał dziecko i rodzic przestawiają kolejno stopy do przodu, do tyłu i w bok – imitują kroki baletnicy chodzącej na palcach.
  9. „Skarpetka” – dziecko i rodzic na krzesełkach. Na sygnał dziecko i rodzic za pomocą palców stopy przeciwnej stara się zdjąć skarpetkę z jednej nogi, a następnie z drugiej nogi.

                                                                                                                     Magdalena Lech

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=TPHa1hK81CI -wzmacnianie mięśni stóp.

 

Gimnastyka  korekcyjna – prawidłowa postawa   14.05.2020r.

  1. Stanie w małym rozkroku, ręce opuszczone wzdłuż tułowia, oczy zamknięte. Wciąganie brzucha, napięcie pośladków, wypchnięcie bioder do przodu, wznoszenie prostych ramion bokiem w górę, utrzymanie przez chwilę tej pozycji. Powrót do pw. (pozycji wyjściowej).
  2. Leżenie tyłem, ramiona w bok oparte na podłożu, nogi ugięte oparte stopami o podłogę, oczy zamknięte. Przekładanie kolan na prawą i lewą stronę z jednoczesnym dociskaniem ramion do materaca (dziecko czuje przesuwanie barków do tyłu). Powrót do pw.
  3. Siad skulny, ręce w górze, plecy wyprostowane. Cofanie rąk do tyłu, dziecko czuje ściąganie łopatek. Powrót do pw.
  4. Leżenie tyłem, ręce w skrzydełka, nogi ugięte. Dociskanie okolicy lędźwiowej do podłogi 10 razy.
  5. Leżenie przodem, ręce z ciężarkami (mogą być małe butelki z wodą) wyprostowane z przodu. Przenoszenie rąk bokiem tuż nad ziemią aż do nóg. Powrót do pw.
  6. Siad na krześle, plecy oparte, ręce na karku. Cofanie łokci do tyłu (dziecko czuje ściąganie łopatek). Powrót do pw.
  7. Stanie w prawidłowej skorygowanej pozycji tyłem do ściany. Na sygnał rodzica dziecko odlicza w myślach 30 s lub 1 min.. po czym robi krok do przodu, utrzymując cały czas poprawną postawę. Powrót do pw.
  8. W staniu tyłem do ściany woreczek na głowie ( może być skarpeta wypełniona grochem lub fasolą), przyklejanie całą tylnią powierzchnią ciała do ściany i wypychanie woreczka w górę – proszę głęboko oddychać.
  9. Stanie przodem do ściany z zamkniętymi oczami – krok w tył i utrzymanie przez kilka sekund prawidłowej postawy. Otwarcie oczu i kontrola poprawności wykonania zadania (plecy proste, łopatki ściągnięte, barki obniżone, brzuch wciągnięty, klatka piersiowa „otwarta”, jednak niewypchnięta nadmiernie do przodu, koń. dolne wyprostowane w stawach biodrowych i kolanowych, stopy w lekkim rozkroku. Powrót do pw.

                                                                                                                                   Magdalena Lech

                                                                                   

https://www.youtube.com/watch?v=Aps7t5USfQk – gimnastyka korekcyjna 

 

 

Gimnastyka korekcyjna, prawidłowa postawa  11.05.2020r

  1. Stanie w małym rozkroku, ręce opuszczone wzdłuż tułowia, oczy zamknięte. Wciąganie brzucha, napięcie pośladków, wypchnięcie bioder do przodu, wznoszenie prostych ramion bokiem w górę, utrzymanie przez chwilę tej pozycji. Powrót do pozycji wyjściowej (pw.)
    2. Leżenie tyłem, ramiona w bok oparte na podłożu, nogi ugięte oparte stopami o materac, oczy zamknięte. Przekładanie kolan na prawą i lewą stronę z jednoczesnym dociskaniem ramion do materaca (dziecko czuje przesuwanie barków do tyłu). Powrót do pw.
    3. Siad skulny, ręce w górze, plecy wyprostowane. Cofanie rąk do tyłu, dziecko czuje ściąganie łopatek. Powrót do pw.
    4. Leżenie tyłem, ręce w skrzydełka, nogi ugięte. Dociskanie okolicy lędźwiowej do podłogi 10 razy.
    5. Leżenie przodem, ręce z ciężarkami (np. małe butelki z wodą) wyprostowane z przodu. Przenoszenie rąk bokiem tuż nad ziemią aż do nóg. Powrót do pw.
    6. Siad na krześle, plecy oparte, ręce na karku. Cofanie łokci do tyłu (dziecko czuje ściąganie łopatek). Powrót do pw.
    7. Stanie w prawidłowej skorygowanej pozycji tyłem do ściany. Na sygnał rodzica dziecko odliczaj w myślach 30 s lub 1 min.. po czym robi krok do przodu, utrzymując cały czas poprawną postawę. Powrót do pw.
    8. W staniu tyłem do ściany woreczek na głowie ( w zastępstwie może być skarpeta wypełniona fasolą lub grochem), przyklejanie całą tylnią powierzchnią ciała do ściany i wypychanie woreczka w górę – głęboko oddychać.
    9. Stanie przodem do ściany z zamkniętymi oczami – krok w tył i utrzymanie przez kilka sekund prawidłowej postawy (plecy wyprostowane, łopatki ściągnięte do tyłu). Otwarcie oczu i kontrola poprawności wykonania zadania. Powrót do pw.

 

                                                                                                                      Magdalena Lech

 

 

  1. W siadzie skulnym podpartym lub na stojąco- chwytanie palcami stóp woreczka (w zastępstwie może być skarpetka wypełniona grochem lub fasolą) i podnoszenie go.
  2. Chód w różnych kierunkach z woreczkami trzymanymi palcami stóp (każda stopa trzyma jeden woreczek)
  3. W pozycji stojącej- chwytanie woreczka palcami stopy z podłogi i przekazywanie do rąk z przodu, z tyłu lub podrzucanie i chwytanie.
  4. W pozycji stojącej lub na siedząco- chwytanie woreczka palcami stóp i rzucanie do celu, np. do hula-hop.
  5. W siadzie skulnym podpartym- chwytanie woreczka palcami jednej stopy i przełożenie przez kolano drugiej nogi.
  6. Leżenie tyłem, nogi wzniesione i zgięte, kolana rozchylone szeroko- chwytanie woreczka palcami jednej stopy i przekazywanie drugiej stopie ( stopy przekazują sobie woreczek na zmianę).
  7. Leżenie tyłem- jazda na rowerze z jednoczesnym trzymaniem woreczków palcami stóp (mijają się kolana, a stopy mocno pedałują).
  8. W pozycji stojącej- przenoszenie woreczka palcami jednej, a następnie drugiej stopy z podłogi na krzesło i odwrotnie (ćwiczą obie stopy).
  9. W pozycji stojącej, przodem do ściany, z odległości 2-3 kroków- próba celowania w ścianę woreczkiem rzucanym kolejno palcami prawej i lewej stopy. Dziecko otrzymuje dwa woreczki, jeden do rzucania prawą, drugi lewą stopą. Umożliwia to kontrolę rzutów obiema stopami.
  10. Ćwiczenie w parach: dziecko leży przodem i palcami stóp przytrzymuje woreczek (każda stopa trzyma woreczek), następnie rzuca je w przód ponad głowę, rodzic stoi z przodu i chwyta lub podnosi kolejno woreczki rzucane przez dziecko. Można też rzucać jednym woreczkiem włożonym między stopy.
  11. Leże przodem, nogi skulnie- chwytanie woreczka palcami stopy i rzucanie za siebie prawą i lewą stopą na zmianę.

 

                                                                                                                       Magdalena Lech

 

Ćwiczenia przeciw płaskostopiu

  1. W siadzie skulnym podpartym lub na stojąco- chwytanie palcami stóp woreczka (w zastępstwie może być skarpetka wypełniona grochem lub fasolą) i podnoszenie go.
  2. Chód w różnych kierunkach z woreczkami trzymanymi palcami stóp (każda stopa trzyma jeden woreczek)
  3. W pozycji stojącej- chwytanie woreczka palcami stopy z podłogi i przekazywanie do rąk z przodu, z tyłu lub podrzucanie i chwytanie.
  4. W pozycji stojącej lub na siedząco- chwytanie woreczka palcami stóp i rzucanie do celu, np. do hula-hop.
  5. W siadzie skulnym podpartym- chwytanie woreczka palcami jednej stopy i przełożenie przez kolano drugiej nogi.
  6. Leżenie tyłem, nogi wzniesione i zgięte, kolana rozchylone szeroko- chwytanie woreczka palcami jednej stopy i przekazywanie drugiej stopie ( stopy przekazują sobie woreczek na zmianę).
  7. Leżenie tyłem- jazda na rowerze z jednoczesnym trzymaniem woreczków palcami stóp (mijają się kolana, a stopy mocno pedałują).
  8. W pozycji stojącej- przenoszenie woreczka palcami jednej, a następnie drugiej stopy z podłogi na krzesło i odwrotnie (ćwiczą obie stopy).
  9. W pozycji stojącej, przodem do ściany, z odległości 2-3 kroków- próba celowania w ścianę woreczkiem rzucanym kolejno palcami prawej i lewej stopy. Dziecko otrzymuje dwa woreczki, jeden do rzucania prawą, drugi lewą stopą. Umożliwia to kontrolę rzutów obiema stopami.
  10. Ćwiczenie w parach: dziecko leży przodem i palcami stóp przytrzymuje woreczek (każda stopa trzyma woreczek), następnie rzuca je w przód ponad głowę, rodzic stoi z przodu i chwyta lub podnosi kolejno woreczki rzucane przez dziecko. Można też rzucać jednym woreczkiem włożonym między stopy.
  11. Leże przodem, nogi skulnie- chwytanie woreczka palcami stopy i rzucanie za siebie prawą i lewą stopą na zmianę.

 

                                                                                                                       Magdalena Lech

 

 

 

 

Ćwiczenia kształtujące w parach     07.05.2020r.

 

  1. W ustawieniu przodem do siebie , trzymając się za ręce, o tułowiu odchylonym do tyłu, rodzic i dziecko wykonują przysiady.
  2. Stojąc naprzeciw siebie , ramiona w chwycie skrzyżnym , ćwiczący poruszają się w prawo i w lewo krokiem odstawno – dostawnym.
  3. Dziecko i rodzic naprzeciw siebie podają sobie prawe ( lewe ) nogi i prawe (lewe ) ręce , następnie wykonują podskoki w dowolnym kierunku.
  4. Rodzic i dziecko ustawieni tyłem do siebie , trzymając się za ręce wzniesione w bok wykonują skłony tułowia w prawa i lewa stronę
  5. W ustawieniu przodem do siebie i rękach opartych o barki współćwiczącego , wykonujemy skłony tułowia w przód z pogłębieniem.

6.Pozycja jak wyżej – ćwiczący w opadzie tułowia wykonują skręty.

  1. Dziecko wykonuje siad rozkroczny , rodzic ustawia się za jego plecami i opierając ręce o jego łopatki pogłębia wykonanie skłonu do przodu.
  2. Dziecko i rodzic w siadzie prostym opierają się o siebie plecami , trzymając się za ręce wzniesione do góry. Dziecko wykonuje skłon tułowia w przód , natomiast rodzic , wznosząc biodra do góry , pogłębia go.
  3. W siadzie rozkrocznym przodem do siebie , trzymając się za ręce i opierając się stopami o stopy partnera- jedna osoba wykonuje skłon tułowia w przód , druga jednocześnie w tył.
  4. Dziecko w leżeniu tyłem o nogach ugiętych i rękach ułożonych wzdłuż tułowia wykonuje skłony tułowia w przód , natomiast rodzic opiera ręce o jego stopy.
  5. Ćwiczenie oddechowe. W siadzie skrzyżnym wdech nosem z jednoczesnym uniesieniem rąk bokiem w górę, wydech ustami z jednoczesnym opuszczeniem rąk (5x)

 

                                                                                                                        Magdalena Lech

 

 

Zabawy i ćwiczenia dbające o prawidłową postawę dziecka  05.05.2020r.

 

  1. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – dziecko chwyta szarfę za oba końce (w zastępstwie może być chusta lub szalik), a następnie, pochyla tułów, przechodząc przez szarfę noga za nogą w przód i w tył. Później prostuje się, wyciąga ręce z szarfą wysoko nad głowę. Powtarza ćwiczenie kilka razy.
  2. Ćwiczenie kształtujące tułowia (skłony boczne) – dziecko przyjmuje pozycję siadu skrzyżnego, trzyma oburącz szarfę, plecy wyprostowane. Na sygnał rodzica unosi ręce w górę i wykonuje skłon tułowia w lewą stronę z pogłębieniem do dwóch, następnie w prawą stronę.
  3. Zabawa na czworakach– dziecko układa 4-5 szarf  w niewielkiej odległości, by można było przechodzić między nimi. Na sygnał rodzica dziecko przechodzi na czworakach slalomem między szarfami.
  4. Zabawa na czworakach– ustawienie jak w poprzedniej zabawie, szarfy rozchylone, na sygnał rodzica dziecko w pozycji niskiej szybko przeskakuje z szarfy do szarfy jak zajączek w sekwencji ręce – nogi.
  5. Ćwiczenie z elementami równowagi. Przeprawa przez most -Dziecko zakłada szarfę na plecy jak plecak. W tym czasie rodzic rozkłada na podłodze długą linę – most do przeprawy. Dziecko porusza się po linie-moście, stawiając stopę przed stopą. Rodzic zwraca uwagę, by pięty dotykały palców nóg, sylwetka była wyprostowana, a plecy proste.
  6. Ćwiczenie tułowia (skrętoskłony) – dziecko siedzi w siadzie prostym rozkrocznym. W obu rękach trzyma szarfę złożoną na pół. Wykonuje skłon w przód ze skrętem tułowia na zmianę do prawej i do lewej nogi (zwrócenie uwagi na wyprostowane nogi w stawach kolanowych)
  7. Ćwiczenie stóp – dziecko siada na podłodze, bez skarpetek. Kładzie przed sobą szarfę, a następnie chwyta ją palcami lewej i prawej stopy na zmianę i unosi ją. Próbuje machać nią we wszystkie strony i kreślić w powietrzu wzory.
  8. Ćwiczenie wyprostne – dziecko maszeruje po pokoju. W obu rękach trzyma szarfę. Na sygnał wolno podnosi ręce w górę, jednocześnie robiąc wdech nosem, potem opuszcza ręce – wydychając powietrze ustami.

 

 

 

Zabawy i ćwiczenia wzmacniające duże grupy mięśniowe 04.05.2020r.

  1. Dziecko leży przodem (na brzuchu), na sygnał rodzica wykonuje ruchy jak podczas pływania żabką. Na kolejny sygnał przekręca  się na plecy, naśladuje jazdę na rowerze: układa ręce jakby trzymało kierownicę, nogi ugina w kolanach i imituje pedałowanie.
  2. Ćwiczenie kształtujące tułowia– dziecko siada w siadzie skrzyżnym z woreczkiem ( w zastępstwie może być skarpetka wypchana grochem). Na sygnał dziecko wykonuje skłon w przód, przesuwając woreczek po podłodze. Następnie wyciąga ręce wysoko w górę za głowę, wykonując przeprost pleców.
  3. Ćwiczenie kształtujące tułowia – dziecko pozostaje w pozycji siadu skrzyżnego. Woreczek trzyma w jednej ręce i unosi je nad głowę. Przeciwną rękę opiera o podłogę blisko tułowia. Na sygnał rodzica wykonuje wyraźny skłon tułowia w bok, starając się przybliżyć woreczek jak najbliżej do podłogi.
  4. Zabawa na czworakach –dziecko zostawia swój woreczek na podłodze i w pozycji na czworakach porusza się po całym pokoju. Na sygnał rodzica zatrzymuje się przy woreczku, siada w siadzie skrzyżnym, a woreczek unosi wysoko nad głowę. Na kolejny sygnał – odkłada woreczek i kontynuuje czworakowanie.
  5. Ćwiczenie mięśni brzucha – dziecko w leżeniu tyłem, nogi wyprostowane, złączone, ręce wyciągnięte za głową, w dłoniach woreczek. Na sygnał rodzica ugina nogi w kolanach, lekko unosi w górę, przenosząc ręce w przód i starając się umieścić woreczek między stopami.
  6. Ćwiczenie z elementami równowagi – dziecko stoi z woreczkiem trzymanym w obu dłoniach. Staje na jednej nodze, starając się unieść ręce z woreczkiem jak najwyżej, nie tracąc przy tym równowagi. To samo próbują ze zmianą nogi.
  7. Ćwiczenie tułowia (skręty) –dziecko stoi, woreczek leży za nim. Wykonując skręt tułowia w każdą ze stron, stara się dotknąć woreczek.
  8. Podskoki –dziecko kładzie woreczek przed sobą na podłodze .Wykonuje przeskoki przez woreczek do przodu, do tyłu, bokiem, na jednej nodze.
  9. Ćwiczenie wyprostne – dziecko maszeruje po pokoju z woreczkiem w rękach. Na sygnał rodzica dotyka woreczkiem do podłogi (zwrócenie uwagi na wyprostowane nogi w stawach kolanowych). Powoli prostuje się, aż do wyciągnięcia rąk wysoko w górę.

10.Ćwiczenie stóp – w pozycji siadu skulnego dziecko opiera palce stóp na brzegu woreczka. Stara się obracać woreczkiem w obie strony, przesuwając go palcami stóp.

 

 

 

Usuwanie przykurczów mięśni klatki piersiowej oraz ograniczeń ruchomości w stawach         30.04.2020r

  1. Stanie w lekkim rozkroku, ręce z szarfą w górze.

 Ruch- skłony głowy w przód w tył i na boki.

  1. W rękach szarfy (lun związany szalik)

Ruch –  naprzemienne wymachy rąk w górę w dół i na boki naśladując wiejący wiatr.

  1. Stanie w rozkroku ręce z szarfą wyciągnięte w bok.

Ruch- na sygnał rodzica dziecko biega po pokoju naśladując samolot.

  1. Stanie przy ścianie, plecy wyprostowane, łopatki ściągnięte.

Ruch-  ręce z szarfą w górę wdech, w dół wydech.

  1. Leżenie przodem na dywanie, ręce wyciągnięte w przód trzymają szarfę.

Ruch- unoszenie rąk w górę, wytrzymać i powrót .

  1. Leżenie przodem na dywanie w obydwu rękach znajdują się zwinięte szarfy.

Ruch-  uderzanie szarfami (klepanie)w podłogę.

  1. Leżenie przodem na kocyku lub dywanie. Ręce w pozycji skrzydełek. W dłoniach szarfy. Rodzic stoi przed dzieckiem tyłem i trzyma drugi koniec szarf.

Ruch- rodzic ciągnie za sobą dziecko.

  1. Siad skrzyżny w jednej dłoni szarfa, której koniec wisi przed ustami.

Ruch-  wdech nosem i silny wydech na szarfę.

  1. Leżenie tyłem na materacu, nogi ugięte w stawach biodrowych i kolanowych, w dłoniach szarfa złożona w pół i mocno naciągnięta.

Ruch- uniesienie głowy i barków nad podłogę, z dotknięciem szarfy do kolan.

  1. Swobodny bieg w różnych kierunkach, z przekładaniem szarf z ręki do ręki.

 Ruch: Na sygnał rodzica dziecko rozkłada szarfę na podłodze i musi w niej stanąć na jednej nodze.

  1. Siad ugięty, plecy wyprostowane w obydwu dłoniach szarfy.

 Ruch: odrzuty rąk w tył z równoczesnym uwypukleniem klatki piersiowej w przód, powrót do pozycji wyjściowej.

  1. Siad na krześle przed stopami leży szarfa.

Ruch- chwyt szarfy palcami stóp i wykonywanie stopami ruchów „prania bielizny”.

  1. Leżenie na plecach, szarfą przesłaniamy oczy.

Ruch- wsłuchiwanie się w spokojną muzykę relaksacyjną.

 

https://www.youtube.com/watch?v=e0-HxysGxns – gimnastyka korygująca postawę 

 

Korygowanie ustawienia łopatek, wzmacnianie mięśni pleców. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie stopy 27.04.2020r

Potrzebne przybory:

-Szarfa (lub chusta, pasek do spodni itp.)

  1. Ćwiczenie oddechowe. W pozycji stojącej, ręce bokiem w górę wdech nosem, opuszczenie rąk- wydech ustami (10x)
  2. Chód swobodny po pokoju we wspięciu na palcach na sygnał rodzica zmiana na chód na pietach. 3.Krążenie rękami wyprostowanymi w tył – koła małe, koła duże.
  3. Odmachy rąk w tył – na przemian jedna ręka w górze, druga w dole.
  4. Klęk podparty z dłońmi skierowanymi palcami do środka na szerokość rozłożonej szarfy. Ruch – dotknięcie lekko brodą do szarfy i powrót do pozycji wyjściowej (pw.).
  5. Pw – siad płaski. Ruch – przekładanie szarfy pod nogami. Raz w jedną stronę, raz w drugą.
  6. Pw – siad rozkroczny, podpór tyłem, plecy proste. Ruch – skłony z dotknięciem ręką prawą do stopy lewej i na przemian.
  7. Zabawa „Gra na pianinie, gra na bębenku”. Dziecko siedzi z nogami ugiętymi. Ręce oparte dłońmi o podłogę za sobą, tułów wyprostowany. Na hasło: Gramy na pianinie dziecko unosi nogi nad podłogę i rytmicznie, lekko dotyka palcami stóp o podłogę. Na hasło Gramy na bębenku lekko uderza piętami o podłogę.
  8. Zabawa „Samolot – rakieta – odrzutowiec”. Dziecko leży na podłodze na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi. Na hasła: Samolot – unosi wyprostowane ręce w bok, Rakieta – podnosi ręce w przód, Odrzutowiec – podnosi ręce skośnie w dół.
  9. 11. Pw – leżenie przodem, tułów wyprostowany, nogi złączone, przekładanie szarfy z ręki do ręki z przodu i z tyłu.
  10. W siadzie podpartym z nogami wyprostowanymi, zginanie i prostowanie palców stóp.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=sT7ZwPCQGSc – Zdrowy kręgosłup 

 

https://www.youtube.com/watch?v=Xn7Hc_xRLIA – ćwiczenia koordynacyjne 

 

https://www.youtube.com/watch?v=WJR6IuHixYk  – Trzymaj się prosto

 

Kształtowanie nawyku przyjmowania prawidłowej postawy  20.04.2020r.

Ćwiczenie 1.

Stanie tyłem do ściany, pięty, plecy i głowa dotykają ściany. Krok do przodu, próba samodzielnego stania, po chwili powrót do pozycji wyjściowej. Powtórzyć ćwiczenie kilka razy.

Ćwiczenie 2.

 Leżenie przodem ramiona wyprostowane, nogi złączone, obrót ciała w lewo lub w prawo o 360 stopni bez udziału ramion i nóg. Ćwiczenie proszę wykonać w obie strony.

Ćwiczenie 3.

 Marsz z książką (woreczkiem) na głowie.

Ćwiczenie 4.

Klęk podparty, uniesienie lewego ramienia w przód i prawej nogi w tył, wytrzymanie i powrót do pozycji wyjściowej. To samo ćwiczenie proszę wykonać unosząc prawą rękę i lewą nogę.

Ćwiczenie 5.

Leżenie przodem, głowa uniesiona nad podłogą, broda przyciągnięta do klatki piersiowej, ręce proste w bok. Unoszenie prostych rąk do góry na wysokość oczu z jednoczesnym ściągnięciem łopatek, chwilę wytrzymujemy. Powrót do pw.

Ćwiczenie 6.

 Leżenie przodem, głowa nisko, broda przyciągnięta do klatki piersiowej. Naśladowanie ruchu pływania żabką. Powrót do pw.

Ćwiczenie 7.

 Klęk podparty, dłonie zwrócone palcami do wewnątrz. Uginanie rąk, łokcie w bok, ściąganie łopatek, dotykanie brodą do podłogi. Powrót do pw.

Ćwiczenie 8.

 Siad skulny, dłonie splecione na karku, łokcie na zewnątrz. Wypychanie klatki piersiowej w przód z jednoczesnym ściąganiem łopatek i wciąganiem brzucha. Powrót do pw.

Ćwiczenie 9.

 Leżenie tyłem, nogi ugięte, podciągnięte do brzucha, ręce wyprostowane w bok, dłonie naciskają na podłoże. Unoszenie klatki piersiowej w górę, ściąganie łopatek, cofanie głowy do tyłu, opartą o podłoże. Powrót do pw.

Ćwiczenie 10.

 Stanie tyłem do ściany. Nogi wyprostowane, pięty przy ścianie, całe plecy przyciśnięte do ściany, łopatki ściągnięte, brzuch wciągnięty, głowa wyciągnięta w górę, wzrok skierowany przed siebie, ręce opuszczone wzdłuż tułowia. Powrót do pw., rozluźnienie.

 

 

Ćwiczenia korekcyjne na odstające łopatki  16.04.2020

Do wykonania tych ćwiczeń potrzebne będą: krzesło bez oparcia i laska ( w zastępstwie parasolka) o długości równej (lub nieco większej) rozstawowi barków.

  1. Ćwiczenia oddechowe. Stań w lekkim rozkroku, wykonaj wdech nosem, wydech ustami z jednoczesnym wznosem ramion bokiem w górę. Po 10 razy.
  2. Usiądź na krześle, plecy wyprostowane, dłonie oprzyj na barkach. Wykonaj obszerne krążenia ramion w tył. Po 10 razy na każdą rękę.
  3. Siedząc na krześle, ułóż ramiona wzdłuż tułowia i wykonaj naprzemienne wymachy ramion przodem w gorę – 10 powtórzeń na każdą rękę.
  4. W pozycji siedzącej, w dłoniach trzymając laskę lub parasol, podnoś ręce z laską 10 razy.
  5. Trzymaj laskę lub parasol wysoko nad głową, siedząc na krześle zakładaj laskę na plecy z jednoczesnym ściąganiem łopatek – wykonaj 10 powtórzeń.
  6. Połóż się na plecach, ramiona wzdłuż tułowia, kolana ugięte, stopy na podłodze. Wciągaj i uwypuklaj brzuch – duży i mały brzuch naprzemiennie 10 razy.
  7. Leżąc na plecach podnieś głowę i ramiona w przód, tak aby przejść do siadu prostego. Połóż się, powtórz 10 razy.
  8. Rowerek w powietrzu. Pamiętaj, aby podczas podnoszenia nóg biodra przylegały do podłoża. Wykonuj z przerwami (1-2 sekundowymi) 10 powtórzeń po 5 naprzemiennych ruchów pedałowania na każdą nogę.

8 Połóż się na brzuchu, opierając czoło na podłożu, ręce spleć na pośladkach, wyprostuj i złącz nogi. W tej pozycji ściągaj i rozluźniaj łopatki. Powtórz 10 razy.

  1. Połóż się na brzuchu, spleć dłonie na karku, unoś łokcie w górę cały czas trzymając czoło na podłodze. Wykonaj to ćwiczenie 5 razy.

 

 

ĆWICZENIA ROZLUŹNIAJĄCE STRUKTURY ELASTYCZNE KRĘGOSŁUPA I KOŃCZYN   14.04.2020r

  1. Pozycja wyjściowa: Klęk podparty. Kręgosłup w pozycji neutralnej. Brzuch wciągnięty.

            Ruch: Unieś głowę – wdech, opuść głowę, wypchnij środkową część kręgosłupa „koci

            grzbiet- wydech.   

  1. Pozycja wyjściowa: Klęk podparty.

 Ruch: Ściągnij łopatki, wyprostuj plecy – wdech.  Siad na piętach, wyciągnij ręce jak najdalej w przód („ukłon japoński”) – wydech

  1. Pozycja wyjściowa: Klęk podparty.
  2. Ruch: Wyciągnij prawą rękę w przód, lewą nogę w tył – wdech . Zegnij lewą nogę w kolanie, prawą rękę w łokciu i przyciągnij do siebie. Dotknij prawym łokciem do lewego kolana – wydech .Powrót do klęku. Powtórz ćwiczenie na drugą stronę .
  3. Pozycja wyjściowa: Klęk na lewym kolanie. Obie ręce oparte na prawym kolanie

Ruch: Przesuń biodra w przód i dół. Końcową pozycję utrzymaj 30 sekund. Oddychaj regularnie. Powtórz ćwiczenie na drugą stronę zmieniając pozycję wyjściową na klęk na prawym kolanie. Obie ręce oparte na lewym kolanie.

  1. Pozycja wyjściowa: Leżenie na brzuchu. Łokcie ugięte, ręce oparte na materacu na wysokości klatki piersiowej.

Ruch: Wyprostuj łokcie, powoli odchyl się w tył. Utrzymaj końcową pozycję 30 sekund. Oddychaj regularnie.

  1. Pozycja wyjściowa: Leżenie na plecach, ręce wzdłuż tułowia, kolana ugięte, stopy oparte na materacu.

Ruch:  Przyciągnij kolana do brzucha, obejmij rękoma i wykonaj ruchy w przód i w tył – „kołyska” .

 

 

Zabawy ruchowe wzmacniające mięśnie posturalne 10.04.2020r

  1. „Wrzuć piłkę do bramki”

Do tej zabawy potrzebujemy piłkę. Jedno z nas jest „piłkarzem” a drugie “bramką”. Piłkarz kładzie się na brzuchu, ze złączonymi i wyprostowanymi nogami, głową w stronę drugiej osoby. Bramka ustawia się bokiem do piłkarza w podporze tyłem, z dłońmi skierowanymi palcami w stronę stóp, ściągniętymi łopatkami i biodrami uniesionymi na wysokość kolan. Piłkarz stara się trafić do bramki piłką. Po kilku rzutach zamieniamy się miejscami. Zabawę tę można modyfikować – „bramka” może utrudniać zadanie „piłkarzowi” i przesuwać się w przód lub w tył. Ważne jest, aby podczas tej zabawy pilnować prawidłowego utrzymania pozycji.

W tym ćwiczeniu wzmacniamy mięśnie pośladkowe, mięśnie ściągające pośladki i mięśnie prostownika grzbietu w odcinku piersiowym oraz odciążamy kręgosłup od osiowego obciążenia.

  1. „Wyścig wielbłądów”

Wyznaczamy linię startu i mety. Siadamy na linii startu tyłem do wyznaczonej trasy wyścigu, w pozycji siadu prostego z podparciem rękami z tyłu (ręce zwrócone palcami ku tyłowi, łopatki ściągnięte, plecy proste). Na sygnał startu, przyjmujemy pozycję na czworakach ( prostujemy ręce oraz nogi i unosimy biodra w górę ) i w ten sposób biegniemy do mety. Wyścig możemy dowolnie utrudniać, na przykład kładąc na trasie przeszkody do ominięcia lub turlając piłkę.

W tym ćwiczeniu rozciągamy mięśnie prostownika grzbietu w odcinku lędźwiowym, mięśnie czworoboczne lędźwi, a także mięśnie kulszowo-goleniowe.

  1. „Dźwig”

Do tej zabawy potrzebne nam będą woreczki z grochem (za woreczki doskonale posłużą skarpetki wypełnione grochem i zawiązane na supełek).

Siadamy z ugiętymi nogami i stopami wspartymi o podłogę. Wyprostowane ręce opieramy o podłogę za nami (palce rąk zwrócone ku tyłowi), plecy są wyprostowane, a łopatki ściągnięte. Każde z nas ma swój woreczek, położony na podłodze obok stóp. Na hasło „Dźwig pracuje” palcami jednej stopy (bez skarpetek) łapiemy woreczek, podnosimy go do góry i prostujemy nogę. Następnie, odpychając się dłońmi o podłogi, wykonujemy pełny obrót na pośladkach w miejscu i odkładamy woreczek. Na hasło „dźwig odpoczywa” wracamy do pozycji wyjściowej. Po kilku cyklach pracy „dźwigu” (pamiętamy o zmianie nóg oraz o utrzymaniu pozycji), na hasło „dźwig się zepsuł” siadamy w siadzie prostym podpartym. Następnie rozpoczynamy „naprawianie dźwigu”: wykonujemy skłon w przód i dotykamy najpierw jednej, a potem drugiej stopy. Po tej czynności możemy wrócić do pozycji wyjściowej.

W tym ćwiczeniu wzmacniamy mięśnie brzucha i mięśnie wysklepiające stopy oraz rozciągamy mięśnie kulszowo-goleniowe.

  1. „Gazeta”

Do tej zabawy potrzebna nam będzie gazeta.

Stajemy w pozycji skorygowanej, bez skarpetek. Każdy dostaje po kilka stron gazet, które kładzie na podłodze obok swoich stóp. Na sygnał „start” staramy się podrzeć gazetę na kawałki samymi palcami stóp (nie stajemy na gazecie). Następnie zbieramy wszystkie swoje kawałki gazety za pomocą stóp: podnosimy jeden kawałek palcami prawej stopy i podajemy do lewej ręki, kolejny kawałek podnosimy palcami lewej stopy do prawej ręki.

Innym wariantem tej zabawy może być próba uformowania stopami kulki z gazety.

Przez całą zabawę staramy się utrzymać proste plecy.

W tym ćwiczeniu wzmacniamy mięśnie wysklepiające stopy.

  1. „Bezradne żuczki”

Przyjmujemy pozycję klęku podpartego. Zaczynamy „marsz żuczków” – chodzimy na czworakach -ustawiamy się w pozycji klęku podpartego, ze zgiętymi łokciami, palce rąk skierowane są do wewnątrz, klatka piersiowa oraz głowa trzymane są nisko nad podłogą, z zostawianiem wyprostowanej nogi z tyłu. Na hasło „bezradne żuczki” kładziemy się na plecach i naśladujemy rękami i nogami ruchy żuczka przewróconego na grzbiet. Staramy się nie odrywać barków od podłogi. Następnie na hasło „żuczki odpoczywają”, kładziemy ręce i nogi na podłodze i odpoczywamy.

W tym ćwiczeniu wzmacniamy mięśnie brzucha, rozciągamy mięśnie biodrowo-lędźwiowe oraz odciążamy kręgosłup od obciążenia osiowego.

 

 

5 zabaw ruchowych, które pomagają zadbać o prawidłową postawę dziecka      09.10.2020

  1. „Kukułka”

Siadamy razem z dzieckiem w siadzie skrzyżnym („po turecku”), z rękami ułożonymi w “skrzydełka” czyli dłońmi uniesionymi na wysokość barków, zgiętymi łokciami i ściągniętymi łopatkami. Pod pupę podkładamy poduszkę lub złożony koc tak, żeby pośladki były na wysokości kolan. Pilnujemy, by plecy były cały czas proste. Na umówiony sygnał, zaczynamy udawać kukułki wychodzące z zegara. Mówiąc „kuku”, wysuwamy głowę do przodu a następnie maksymalnie ją cofamy. Ruch wykonujemy samą głową, tułów powinien zostać nieruchomy. Należy zwrócić uwagę, aby głowa pozostawała dłużej w pozycji cofniętej oraz by przez całe ćwiczenie była ustawiona prosto.

W tym ćwiczeniu wyrabiamy nawyk prawidłowego ustawienia głowy, dbamy o fizjologiczne wygięcie kręgosłupa szyjnego oraz wzmacniamy mięśnie ściągające łopatki.

  1. „Skradający się kotek”

Ustawiamy się w pozycji klęku podpartego, ze zgiętymi łokciami. Palce rąk skierowane są do wewnątrz, klatka piersiowa oraz głowa trzymane są nisko nad podłogą. Na umówiony sygnał zaczynamy skradać się jak kotek: najpierw przenosimy ręce, a następnie przyciągamy jedną nogę do przodu a drugą – wyprostowaną zostawiamy z tyłu.

W tym ćwiczeniu głównie odciążamy kręgosłup od osiowego obciążenia, rozciągamy mięśnie biodrowo-lędźwiowe oraz wzmacniamy mięśnie ściągające łopatki.

  1. „Raki”

Przyjmujemy pozycję „raka” – ustawiamy się w podporze tyłem, z palcami dłoni skierowanymi w stronę stóp, z ugiętymi nogami oraz z wysoko uniesionymi biodrami (najlepiej na wysokości kolan). W ten sposób poruszamy się zarówno w przód, jak i w tył. Możemy modyfikować tą zabawę organizując wyścig raków lub grając w „rakową piłkę nożną”. Należy zwrócić uwagę, by podczas zabawy biodra dziecka uniesione były na wysokość kolan a barki nie wysuwały się do przodu.

W tym ćwiczeniu odciążamy kręgosłup od osiowego obciążenia, rozciągamy mięśnie piersiowe oraz wzmacniamy mięśnie pośladkowe, mięśnie ściągające łopatki i mięśnie prostownika grzbietu w odcinku piersiowym.

  1. „Bociany”

Stajemy razem z dzieckiem w postawie skorygowanej: głowa w przedłużeniu kręgosłupa, barki cofnięte i luźno opuszczone, łopatki lekko ściągnięte, brzuch napięty, nogi rozstawione na szerokość bioder, kolana wyprostowane (przyjmowania takiej pozycji możemy nauczyć dziecko początkowo przy ścianie). Wspinamy się na palce, prostujemy  ramiona i unosimy je w bok ( do wysokości barków). Na sygnał, zaczynamy chodzić jak bociany – wysoko unosząc kolana oraz wykonujemy powolne ruchy ramion w górę i w dół – jak bocian skrzydłami. Pamiętamy przy tym, aby plecy były cały czas wyprostowane, a głowa trzymana wysoko.

W tym ćwiczeniu wyrabiamy przede wszystkim nawyk przyjmowania prawidłowej postawy ciała.

  1. „Łapki”

Kładziemy się na brzuchu z buzią zwróconą do siebie, w odległości około 0,5 metra  (jeżeli leżenie w tej pozycji będzie powodowało ból kręgosłupa, to możemy podłożyć  pod miednicę poduszkę, aby zmniejszyć nieco wygięcie w odcinku lędźwiowym). Wyciągamy przed siebie uniesione nad podłogę ramiona, dłonie dziecka zwrócone są do góry a nasze do dołu nad rękami dziecka. Dziecko stara się szybkim ruchem przenieść swoje ręce nad nasze i lekko nas klepnąć w ręce z góry. My w tym czasie próbujemy szybko cofnąć ręce, uniemożliwiając dziecku trafienie.

W tym ćwiczeniu odciążamy kręgosłup   od obciążenia osiowego, wzmacniamy mięśnie karku oraz mięśnie prostownika grzbietu w odcinku piersiowym.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=pQnRuc7DOHI–  joga dla dzieci 

 

Ćwiczenia przeciw płaskostopiu                                  07.04.2020r.

Ćwiczenie 1.
P.w. – Stanie.
R. – Chodzenie na palcach i piętach.

Ćwiczenie 2.
P.w. -Stanie.
R. -Ściąganie chusteczki palcami stóp.

Ćwiczenie 3.
P.w. – Stanie.
R. – Chód z wysokim unoszeniem kolan i równoczesnym zginaniem palców.

Ćwiczenie 4.
P.w. – Siad na krzesełku (stopy dotykają podłogi).
R. – Pisanie lub rysowanie na papierze ołówkiem przytrzymywanym między I i II palcem stopy.

Ćwiczenie 5.
P.w. – Jak wyżej.
R. – Podnoszenie z ziemi woreczka z grochem palcami lewej stopy i przekładanie do prawej.
To samo drugą stopą.

Ćwiczenie 6.
P.w. – Leżenie na plecach, ręce wzdłuż tułowia, kończyny dolne wyprostowane.
R. – Czynne zginanie grzbietowe i podeszwowe stóp ze zgięciem palców.

Ćwiczenie 7.
P.w. – Siad na krześle.
R. – Chwytanie palcami stóp leżących na podłodze drobnych przedmiotów (klocki, piłeczki itp.) i wrzucanie ich do pojemnika.

Ćwiczenie 8.
P.w. – Siad na podłodze.
R. – Toczenie piłeczki tenisowej po podłodze między stopami.

Ćwiczenie 9.
P.w. -Siad na krześle (stopy dotykają podłoża).
R. -Zginamy palce, przesuwamy stopę do przodu, nie odrywając pięt i powrót tą samą drogą do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenie 10.
P.w. -Jak wyżej.
R. -Przenoszenie ciężaru ciała z pięt na palce z podkurczeniem palców i powrót na pięty.

Każde ćwiczenie powtarzamy 5 – 10 razy.

Objaśnienie skrótów:

P.w. – pozycja wyjściowa
R. – ruch.

 

 

Gimnastyka ogólnorozwojowa , wzmacnianie dużych grup mięśniowych

Ćwiczenia z wykorzystaniem szarf (w zastępstwie można użyć chustę, szalik)

  1. Pozycja stojąca

– Dziecko trzymając szarfę przed sobą wykonuje skłony,

– Trzymając szarfę nad głową wykonuje skręty w prawo i lewo,

– Dziecko wykonuje skłony w bok, szarfę trzyma w wyprostowanych w górze rękach,

– Przechodzenie na stojąco przez szarfę trzymaną w rękach przed sobą,

– Przekładanie szarfy nad głową, z prawej ręki do lewej,

– Przekładanie szarfy raz pod jednym, raz pod drugim kolanem (kolano wysoko do góry, proszę zwrócić uwagę na proste plecy),

– Trzymając szarfę za końce, na dole, dziecko unosi przed sobą  ręce do góry (nad głowę) i na dół,

– Dziecko rzuca szarfę w górę i łapie najpierw oburącz, potem prawą ręką, następnie lewą (na przemian). Ćwiczenie można wykonywać najpierw w miejscu, potem w ruchu.

– Dziecko przeplata szarfę z dołu do góry, potem odwrotnie z góry do dołu.

–  Dziecko przeskakuje przez szarfę leżącą przed nim. Najpierw skok do przodu i do tyłu, w bok- obunóż, jednonóż (po 2 razy).

– Dziecko trzyma szarfa w rękach za plecami z dołu i z góry – naśladowanie ruchu „wycierania pleców ręcznikiem”,

  1. Pozycja siedząca

– Dziecko w siadzie klęcznym, podnosi szarfę w górę, wykonuje skłon w przód sięgając jak najdalej, a następnie przechodzi do siadu,

–  Dziecko w siadzie klęcznym z ramionami  wyprostowanymi w górę, szarfa trzymana za końce. Dziecko wykonuje  skłony boczne.

–  Dziecko w siadzie ugiętym, ręce oparte na podłodze z tyłu,  próbuje chwycić stopami szarfę znajdującą się na podłodze i unieść nogi  do góry.

  1. Pozycja leżąca

–  Dziecko leży przodem, trzyma szarfę oburącz i unosi w górę, zatrzymanie, powrót do pozycji wyjściowej.
– Dziecko leży tyłem, szarfę trzyma w stopach. Unosi nogi  w górę i przekłada szarfę do rąk, opuszcza ręce i nogi (po 4 – 5razy)

–  Dziecko leży przodem, naprężona szarfa trzymana w dłoniach, ramiona wyprostowane w przód – unoszenie ramion z tułowiem ponad podłogę.

Proszę wszystkie ćwiczenia wykonywać wspólnie z dzieckiem.

 

 

 Plecy okrągłe, plecy wklęsło – okrągłe.

Program postępowania korekcyjnego dla dzieci z plecami okrągłymi i wklęsło – okrągłymi powinien uwzględniać następującą kolejność działań.

  1. Rozciąganie mięśni przykurczonych
  2. Wzmacnianie mięśni osłabionych
  3. Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała

 

  1. Rozciąganie mięśni przykurczonych.

             Rozciąganie mięśni piersiowych

  • Pozycja wyjściowa: Leżenie tyłem. Nogi ugięte, stopy oparte o podłogę. Ręce w bok, zgięte w stawach łokciowych pod kątem 90 stopni, zrotowane na zewnątrz. Pod plecami na wysokości łopatek zrolowany ręcznik. Ruch:  Wytrzymać, rozluźnić mięśnie piersiowe.
  • Pozycja wyjściowa: Leżenie tyłem. Nogi ugięte, kolana przyciągnięte do klatki piersiowej. Ręce wyprostowane przy głowie. Na wysokości łopatek zrolowany ręcznik. Ruch: Wytrzymać, rozluźnić mięśnie piersiowe
  • Pozycja wyjściowa: Leżenie przodem. Nogi wyprostowane i złączone. Ręce wyprostowane, wyciągnięte przed siebie, dłonie na piłce( średnia piłka ). Pod brzuchem w okolicy pępka zrolowany ręcznik. Ruch: Wytrzymać, rozluźnić mięśnie piersiowe.
  • Pozycja wyjściowa: Siad ugięty. Plecy wyprostowane, głowa wyciągnięta w górę, wzrok skierowany przed siebie. Ręce wyprostowane, wyciągnięte w górę. Ruch: Odrzuty rąk w tył.

 

  1. Wzmacnianie mięśni prostownika grzbietu, ściągające łopatki.
  • Pozycja wyjściowa. Leżenie przodem. Nogi wyprostowane i złączone. Głowa uniesiona, wyciągnięta w przód, wzrok skierowany w podłogę. Ręce w pozycji „ „skrzydełek”. Pod brzuchem, w okolicy pępka, zrolowany ręcznik lub kocyk. Ruch: Wytrzymać.
  • Pozycja wyjściowa: Jak wyżej. Ręce wyprostowane, wyciągnięte przed siebie, uniesione nad podłogę. Pod brzuchem w okolicy pępka zrolowany kocyk. Ruch: Wytrzymać.
  • Pozycja wyjściowa. Siad skrzyżny, plecy wyprostowane, głowa wyciągnięta w górę, wzrok skierowany przed siebie. Ręce w pozycji „skrzydełek”. Ruch: Wytrzymać.
  • Pozycja wyjściowa: Nogi wyprostowane i złączone. Ręce ugięte, uniesione nad podłogą. Głowa uniesiona, wyciągnięta w przód, wzrok skierowany w podłogę. Przy jednej dłoni piłka. Pod brzuchem, w okolicach pępka, zrolowany kocyk. Ruch: Toczenie piłki po podłodze przed głową z reki do ręki.
  1. Ćwiczenia przyjmowanie postawy skorygowanej i kształtujące nawyk postawy skorygowanej.
  • Pozycja wyjściowa. Leżenie tyłem. Nogi ugięte, stopy oparte na podłodze. Głowa wyciągnięta, wzrok skierowany w górę. Ręce wzdłuż tułowia leżą na podłodze. Ruch: Uwypuklenie klatki piersiowej z dociśnięciem barków do podłogi.
  • Pozycja wyjściowa. Siad ugięty tyłem do ściany. Biodra, plecy i głowa przylegają do ściany. Ręce wzdłuż tułowia, barki opuszczone i przyciśnięte do ściany. Ruch: Uwypuklenie klatki piersiowej bez odrywania barków od ściany.
  • Pozycja wyjściowa: Stanie tyłem do ściany. Pięty, biodra, plecy i głowa przylegają do ściany. Ręce wzdłuż tułowia. Ruch: Unoszenie i opuszczanie barków z jednoczesnym dociśnięciem ich do ściany, a następnie pozostawienie ich w pozycji maksymalnego opuszczenia.

 

Bibliografia:

  1. Owczarek „Atlas ćwiczeń korekcyjnych”  Wyd.WSiP, Warszawa 1998