https://www.youtube.com/watch?v=pQnRuc7DOHI–  joga dla dzieci 

 

Ćwiczenia przeciw płaskostopiu                                  07.04.2020r.

Ćwiczenie 1.
P.w. – Stanie.
R. – Chodzenie na palcach i piętach.

Ćwiczenie 2.
P.w. -Stanie.
R. -Ściąganie chusteczki palcami stóp.

Ćwiczenie 3.
P.w. – Stanie.
R. – Chód z wysokim unoszeniem kolan i równoczesnym zginaniem palców.

Ćwiczenie 4.
P.w. – Siad na krzesełku (stopy dotykają podłogi).
R. – Pisanie lub rysowanie na papierze ołówkiem przytrzymywanym między I i II palcem stopy.

Ćwiczenie 5.
P.w. – Jak wyżej.
R. – Podnoszenie z ziemi woreczka z grochem palcami lewej stopy i przekładanie do prawej.
To samo drugą stopą.

Ćwiczenie 6.
P.w. – Leżenie na plecach, ręce wzdłuż tułowia, kończyny dolne wyprostowane.
R. – Czynne zginanie grzbietowe i podeszwowe stóp ze zgięciem palców.

Ćwiczenie 7.
P.w. – Siad na krześle.
R. – Chwytanie palcami stóp leżących na podłodze drobnych przedmiotów (klocki, piłeczki itp.) i wrzucanie ich do pojemnika.

Ćwiczenie 8.
P.w. – Siad na podłodze.
R. – Toczenie piłeczki tenisowej po podłodze między stopami.

Ćwiczenie 9.
P.w. -Siad na krześle (stopy dotykają podłoża).
R. -Zginamy palce, przesuwamy stopę do przodu, nie odrywając pięt i powrót tą samą drogą do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenie 10.
P.w. -Jak wyżej.
R. -Przenoszenie ciężaru ciała z pięt na palce z podkurczeniem palców i powrót na pięty.

Każde ćwiczenie powtarzamy 5 – 10 razy.

Objaśnienie skrótów:

P.w. – pozycja wyjściowa
R. – ruch.

 

 

Gimnastyka ogólnorozwojowa , wzmacnianie dużych grup mięśniowych

Ćwiczenia z wykorzystaniem szarf (w zastępstwie można użyć chustę, szalik)

  1. Pozycja stojąca

– Dziecko trzymając szarfę przed sobą wykonuje skłony,

– Trzymając szarfę nad głową wykonuje skręty w prawo i lewo,

– Dziecko wykonuje skłony w bok, szarfę trzyma w wyprostowanych w górze rękach,

– Przechodzenie na stojąco przez szarfę trzymaną w rękach przed sobą,

– Przekładanie szarfy nad głową, z prawej ręki do lewej,

– Przekładanie szarfy raz pod jednym, raz pod drugim kolanem (kolano wysoko do góry, proszę zwrócić uwagę na proste plecy),

– Trzymając szarfę za końce, na dole, dziecko unosi przed sobą  ręce do góry (nad głowę) i na dół,

– Dziecko rzuca szarfę w górę i łapie najpierw oburącz, potem prawą ręką, następnie lewą (na przemian). Ćwiczenie można wykonywać najpierw w miejscu, potem w ruchu.

– Dziecko przeplata szarfę z dołu do góry, potem odwrotnie z góry do dołu.

–  Dziecko przeskakuje przez szarfę leżącą przed nim. Najpierw skok do przodu i do tyłu, w bok- obunóż, jednonóż (po 2 razy).

– Dziecko trzyma szarfa w rękach za plecami z dołu i z góry – naśladowanie ruchu „wycierania pleców ręcznikiem”,

  1. Pozycja siedząca

– Dziecko w siadzie klęcznym, podnosi szarfę w górę, wykonuje skłon w przód sięgając jak najdalej, a następnie przechodzi do siadu,

–  Dziecko w siadzie klęcznym z ramionami  wyprostowanymi w górę, szarfa trzymana za końce. Dziecko wykonuje  skłony boczne.

–  Dziecko w siadzie ugiętym, ręce oparte na podłodze z tyłu,  próbuje chwycić stopami szarfę znajdującą się na podłodze i unieść nogi  do góry.

  1. Pozycja leżąca

–  Dziecko leży przodem, trzyma szarfę oburącz i unosi w górę, zatrzymanie, powrót do pozycji wyjściowej.
– Dziecko leży tyłem, szarfę trzyma w stopach. Unosi nogi  w górę i przekłada szarfę do rąk, opuszcza ręce i nogi (po 4 – 5razy)

–  Dziecko leży przodem, naprężona szarfa trzymana w dłoniach, ramiona wyprostowane w przód – unoszenie ramion z tułowiem ponad podłogę.

Proszę wszystkie ćwiczenia wykonywać wspólnie z dzieckiem.

 

 

 Plecy okrągłe, plecy wklęsło – okrągłe.

Program postępowania korekcyjnego dla dzieci z plecami okrągłymi i wklęsło – okrągłymi powinien uwzględniać następującą kolejność działań.

  1. Rozciąganie mięśni przykurczonych
  2. Wzmacnianie mięśni osłabionych
  3. Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała

 

  1. Rozciąganie mięśni przykurczonych.

             Rozciąganie mięśni piersiowych

  • Pozycja wyjściowa: Leżenie tyłem. Nogi ugięte, stopy oparte o podłogę. Ręce w bok, zgięte w stawach łokciowych pod kątem 90 stopni, zrotowane na zewnątrz. Pod plecami na wysokości łopatek zrolowany ręcznik. Ruch:  Wytrzymać, rozluźnić mięśnie piersiowe.
  • Pozycja wyjściowa: Leżenie tyłem. Nogi ugięte, kolana przyciągnięte do klatki piersiowej. Ręce wyprostowane przy głowie. Na wysokości łopatek zrolowany ręcznik. Ruch: Wytrzymać, rozluźnić mięśnie piersiowe
  • Pozycja wyjściowa: Leżenie przodem. Nogi wyprostowane i złączone. Ręce wyprostowane, wyciągnięte przed siebie, dłonie na piłce( średnia piłka ). Pod brzuchem w okolicy pępka zrolowany ręcznik. Ruch: Wytrzymać, rozluźnić mięśnie piersiowe.
  • Pozycja wyjściowa: Siad ugięty. Plecy wyprostowane, głowa wyciągnięta w górę, wzrok skierowany przed siebie. Ręce wyprostowane, wyciągnięte w górę. Ruch: Odrzuty rąk w tył.

 

  1. Wzmacnianie mięśni prostownika grzbietu, ściągające łopatki.
  • Pozycja wyjściowa. Leżenie przodem. Nogi wyprostowane i złączone. Głowa uniesiona, wyciągnięta w przód, wzrok skierowany w podłogę. Ręce w pozycji „ „skrzydełek”. Pod brzuchem, w okolicy pępka, zrolowany ręcznik lub kocyk. Ruch: Wytrzymać.
  • Pozycja wyjściowa: Jak wyżej. Ręce wyprostowane, wyciągnięte przed siebie, uniesione nad podłogę. Pod brzuchem w okolicy pępka zrolowany kocyk. Ruch: Wytrzymać.
  • Pozycja wyjściowa. Siad skrzyżny, plecy wyprostowane, głowa wyciągnięta w górę, wzrok skierowany przed siebie. Ręce w pozycji „skrzydełek”. Ruch: Wytrzymać.
  • Pozycja wyjściowa: Nogi wyprostowane i złączone. Ręce ugięte, uniesione nad podłogą. Głowa uniesiona, wyciągnięta w przód, wzrok skierowany w podłogę. Przy jednej dłoni piłka. Pod brzuchem, w okolicach pępka, zrolowany kocyk. Ruch: Toczenie piłki po podłodze przed głową z reki do ręki.
  1. Ćwiczenia przyjmowanie postawy skorygowanej i kształtujące nawyk postawy skorygowanej.
  • Pozycja wyjściowa. Leżenie tyłem. Nogi ugięte, stopy oparte na podłodze. Głowa wyciągnięta, wzrok skierowany w górę. Ręce wzdłuż tułowia leżą na podłodze. Ruch: Uwypuklenie klatki piersiowej z dociśnięciem barków do podłogi.
  • Pozycja wyjściowa. Siad ugięty tyłem do ściany. Biodra, plecy i głowa przylegają do ściany. Ręce wzdłuż tułowia, barki opuszczone i przyciśnięte do ściany. Ruch: Uwypuklenie klatki piersiowej bez odrywania barków od ściany.
  • Pozycja wyjściowa: Stanie tyłem do ściany. Pięty, biodra, plecy i głowa przylegają do ściany. Ręce wzdłuż tułowia. Ruch: Unoszenie i opuszczanie barków z jednoczesnym dociśnięciem ich do ściany, a następnie pozostawienie ich w pozycji maksymalnego opuszczenia.

 

Bibliografia:

  1. Owczarek „Atlas ćwiczeń korekcyjnych”  Wyd.WSiP, Warszawa 1998