W związku z niemożnością osobistego kontaktu z przedszkolnym psychologiem – proponujemy kontakt zdalny – telefoniczny, mailowy, przez komunikator (messenger, WhatsApp) – p. Alina Kornak chętnie udzieli wsparcia, porozmawia z Państwem jeśli będziecie mieli Państwo taką potrzebę.

tel – 534 69 1234

mail – a.kornak@gazeta.pl

 

Proponuję dziś zabawę on-line 🙂 Jest to prosta gra w odgadywanie – jaką emocję czuje dane dziecko, które bawi się na placu zabaw przedstawionym na rysunku 🙂
Miłej zabawy! 🙂
 
 
My mówimy – źle się zachowuje, jest nieposłuszne, niegrzeczne, złe. A co się za tym kryje dla dzieci? Jak ONO się czuje? O tym w infografice – zachęcam do zapoznania się
 
 
Dziś będziemy się uczyć poprzez zabawę – że każdy z nas może mieć wpływ na swoje ciało 🙂
 

Wyobraźcie więc sobie, że jesteście drzewem – silnym drzewem, które stoi stabilnie. Jednak przychodzi wielki wiatr, który zaczyna wami miotać w prawo i w lewo. Stoicie w miejscu, tak jak drzewo, ale wiatr nie przestaje…. Można mieć dość, prawda? Zamieniacie się więc w kamienie. Kamienia wiatr nie ruszy. Nieważne jaki wiatr jest, wy jesteście na miejscu. Zaciskacie każdy mięsień tak mocno, żeby był twardy i nieruchomy jak kamień. Ok, to teraz rozluźnijcie mięśnie – jesteście delikatnym kwiatem, który pod wpływem wiatru wygina się na prawo i lewo i miękko poddaje się wiatrowi.

Tak właśnie pokazujemy naszym pociechom, że to my decydujemy o tym, jak działają nasze mięśnie. Możemy je usztywniać (jak to się często dzieje w stresie, czy lęku) ale również możemy je rozluźniać (jak to się dzieje w relaksie).

Dobrej zabawy! 

Alina Kornak – psycholożka
 
 
Smutek
 
Oto bajka dla dzieci – ale bajka w formie filmowej 🙂 Czytana przez naszą przedszkolną panią psycholożkę Alinę Kornak – filmik w linku 🙂 Miłego słuchania!
 
 
Kiedy przychodzi lęk.
 
Czasem jest tak, że emocji jest jakby „za dużo”. Wydają się nam za intensywne. Jakby nas „zalewały”. Tak czasem bywa właśnie z lękiem. Zdaje się, że jest silniejszy od nas. Jeśli coś takiego nam się przydarza – dobrze jest poszukać sobie czegoś w otoczeniu, co nas niejako „zakotwiczy” na „tu i teraz” i nie pozwoli lękowi porwać nas ze sobą. Takie zatrzymanie najlepiej jest uskutecznić przy pomocy rzeczywistego otoczenia. Kiedy więc zaczynamy czuć niepokój, lęk – wyciągnijmy dłoń i zaginając kolejne palce skupmy się na wyliczaniu:
– pięciu rzeczy, które widzimy,
– czterech rzeczy, które słyszymy,
– trzech rzeczy, których możemy teraz dotykać (czujemy je),
– dwóch rzeczach, których zapach czujemy,
– jednej rzeczy, której smak czujemy właśnie w ustach.
Tak przekierowana uwaga na fizyczne otoczenie może bardzo skutecznie odwrócić naszą uwagę od lęku. Ten rodzaj uważności jest zdecydowanie przydatny do ćwiczenia zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Nasze pociechy można nauczyć tej metody również „na sucho”, zanim przyjdzie do nich lęk.

 

Zabawy rozwijające zmysły. 
Poniżej mogą Państwo pobrać materiały z 50 pomysłami na zabawy rozwijające zmysły. Żeby bowiem dziecko prawidłowo się rozwijało – trzeba zadbać nie tylko o sferę emocji ale również o ciało 🙂
Pozdrawiam serdecznie.
Alina Kornak
 
 
Kłopoty z jedzeniem
Zachęcam Państwa do zapoznania się z artykułem, który w zwięzły sposób przybliży Państwu rozwiązania dotyczące radzenia sobie z kłopotami żywieniowymi dziecka. 
 

 

Dzień dobry 🙂
Mam dziś pomysł – absolutnie nieobowiązkowy 😉 Przesyłam link do zabawy memory on-line. Można więc z dzieciaczkami zagrać na ekranie. Zachęcam przy okazji do rozmowy o emocjach uwidocznionych na zdjęciach. Nie tylko – co to za emocja ale też – co tam się wydarzyło, że ta osoba to czuje itp.
Miłej zabawy! 🙂
 
 
 
Temat: Codzienność dziecka z Zespołem Aspergera. 
 
Chciałabym Państwu zaproponować książkę „Codzienność dziecka z Zespołem Aspergera” autorstwa Agnieszki Borkowskiej i Beaty Grotowskiej. To propozycja nie tylko dla rodziców dzieci z ZA ale dla każdego – po to, by zrozumieć jak może wyglądać życie dzieci nieneurotypowych oraz ich rodzin. Książka wprawdzie nie jest bez wad, jednakże zdaje mi się, że mimo nich warto ją przeczytać. Tym bardziej, że powstała dzięki praktykom – rodzicom dzieci z ZA. Bycie rodzicem dziecka nieneurotypowego jest niełatwym zadaniem ale i bardzo fascynującą podróżą.
A.K.
 
 
Temat:  Relaksacja mindfullnes dla dzieci i dorosłych.
 
Drodzy Rodzice, jestem zdecydowaną zwolenniczką dbania o swoje emocje 😉 Zapraszam więc dziś na kilkanaście minut dla siebie. Jak ktoś chce zaprosić do ćwiczenia domowników, – jak najbardziej można, nawet dzieci 🙂 Znajdujemy wygodne miejsce, wyciszamy telefony i relaksujemy się. 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=MAi8JkomTVI&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1xLpa3cpFkoNu7OtoMhW18Cx3E5l4bznHP4Lss8z9RXBuUY9i2vSEKMpY
Wiem, wiem, czary-mary – ale to naprawdę działa 🙂 Wypróbowałam na sobie 😉
Zachęcam do uruchomienia na telefonie – na komputerze może być ciut za cicho.
Pozdrawiam ciepło.
Alina K.
 
 
 
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z ulotką dotyczącą wpływu wychowania na nasze pociechy. Materiał przygotowała przedszkolna psycholog p. Alina Kornak
 

Artykuły do czytania

Zapraszamy do zapoznania się z nagraniem rozmowy z naszą przedszkolną panią psycholog Aliną Kornak – rozmowa dotyczy obecnej sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy. Wywiad został nagrany dzięki uprzejmości Tv Max
 
 
 
Mamo, Tato…
Oto dwanaście przykazań dla pełnego rodzicielstwa. Nie jest łatwo być rodzicem, ale zawsze warto starać się być wystarczająco dobrym…

 

Przesyłam Państwu link do filmiku na temat wpływu stresu na nasz organizm. Trwa kilka minut, więc nie jest to mam nadzieję obciążenie w Państwa grafiku 🙂 Myślę, że warto obejrzeć i pomyśleć, jak w tych dość dziwnych czasach zadbać o siebie 🙂
Filmik jest po angielsku ale są dostępne napisy po polsku – wystarczy kliknąć na ikonkę napisów w prawym dolnym rogu i odnaleźć nasz język.
Pozdrawiam cieplutko 🙂
Alina Kornak – psycholog
P.S. Niech Państwa nie zmyli forma filmu – nie jest to bajka dla dzieci!

 

Czy dorosły powinien przepraszać

ksiązeczka koronowirus

Jak odczytywać dziecięce emocje

Plan samoopieki

Samodzielność i odpowiedzialność