1. Interesujemy się książką: organizowanie w sali kącika książki, systematyczne wzbogacanie kącika o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej.
  2. Zwracanie uwagi na budowę książki: okładkę z tytułem i nazwiskiem autora, ilustrację.
  3. Przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracania stron, oglądania tekstu.
  4. Wzbudzanie zainteresowań literaturą poprzez słuchanie baśni polskich i zagranicznych autorów.
  5. Tworzenie własnych książeczek dotyczących znanych bajek lub wymyślonych przez dzieci, składających się z obrazków lub tekstu ułożonego przez nie, a zapisanego przez nauczyciela.
  6. Zima – dopajanie i dokarmianie zwierząt w trudnych, zimowych warunkach.
  7. Nazywanie ptaków odwiedzających karmnik.
  8. Zwracanie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np.: ptakami.
  9. Rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu.
  10. Organizowanie świąt o charakterze rodzinnym: przygotowanie programu artystycznego z pomocą nauczyciela dla Babci i Dziadka, samodzielne wykonanie upominków, wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi.
  11. Elementarna nauka czytania: zapoznanie z literą s, n, b – wielką i małą, drukowaną i pisaną; rozpoznawanie liter.
  12. Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie.
  13. Nasza edukacja matematyczna: kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia – rozpoznawanie cyfr.
  14. Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania: klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych.
  15. Rozwijanie intuicji geometrycznych – nazywanie figur geometrycznych.

 

 

 

 

                             ,, WESOŁA BABCIA”

Moja babcia lubi śpiewać,

moja babcia lubi grać,

lubi czytać dobre książki,

a w niedzielę dłużej spać.

                        Ref.: Bo nieprawda, że to babcie

                               muszą ciągle w kuchni stać,

                               smażyć placki, jajecznicę

                               i ubrania nasze prać.

Moja babcia jest zadbana

i ubiera modnie się,

chodzi często do fryzjera

i wspaniale trzyma się.

                        Ref.: Bo nieprawda…

A ja kocham swoją babcię

i pomagam ciągle jej,

chcę, by długo była młoda

i by żyło się jej lżej.

                        Ref.: Bo nieprawda…

 

                         ,, KOCHANY DZIADEK”

 

Dziadek – to takie magiczne słowo,

do dziadka zwracasz się zawsze o pomoc.

To dziadek zabiera ciebie na grzyby,

a często także na ryby.

 

                                    A kiedy czasem coś przeskrobiesz,

do kogo przybiegniesz? No powiedz!

Babci o tym nie powiesz,

bo będzie suszyć ci głowę.

 

To dziadek tajemnic twych strzeże,

więc warto go kochać szczerze.

Bo gdy w pobliżu brak babci, taty i mamy,

to on – nasz dziadek kochany –

zawsze się z tobą pobawi.

 

  1. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.
  2. Dbanie o zdrowie poprzez ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu, zmarznięciu).
  3. Przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
  4. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą: zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.
  5. Poznanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np.: opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne.
  6. Poznanie wybranych właściwości śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie.
  7. Wzmacnianie więzów w rodzinie poprzez kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np.: związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.
  8. Wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości.
  9. Elementarna nauka czytania: rozpoznawanie i nazywanie liter drukowanych i pisanych; małych i wielkich: l, L; y, Y; r, R.
  10. Tworzenie z poznanych liter wyrazów i zdań i ich odczytywanie .
  11. Nasza edukacja matematyczna: kształtowanie pojęć liczbowych, umiejętności liczenia i rozpoznawania cyfr oraz umiejętności liczenia obiektów.
  12. Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania; klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych.
  13. Przyczyna i skutek: przewidywanie następstw.

 

                     ,, CZY MIKOŁAJ PRZYJDZIE DO NAS?”

 

Przyjechał Mikołaj do naszego miasta,

szuka grzecznych dzieci, niespodzianki dla nich ma!

Lubi pić herbatkę przy kawałku  ,

więc go zaprosimy!  Może nam coś da?…

 

                        Ref.: I choć głośno dziś krzyczała cała grupa, że niedobra była zupa!

                                 Chociaż chłopcy przeszkadzali i pani nie słuchali,

                                 przybądź do nas, Mikołaju, poprawimy się!

                               Choć dziewczynki dziś zamknęły się w łazience

                               i miśkowi myły ręce,

                               chłopcy głośno rozmawiali i pani nie słuchali,

                               przybądź do nas Mikołaju, poprawimy się!

 

Cztery renifery ciągną białe sanie,

a na saniach worek taki wielki, że ho, ho!

Mikołaja zaraz prośmy na śniadanie,

wszyscy razem głośno zawołajmy go!

 

            Ref.: I choć głośno dziś krzyczała cała grupa…

 

 

,,WIECZÓR WIGILIJNY”

                                                               Tadeusz Kubiak

 Biały obrus lśni na stole,

pod obrusem siano.

Płoną świeczki na choince

co tu przyszła na noc.

Na talerzu kluski z makiem,

karp jak księżyc srebrny.

Zasiadają wokół stołu

dziadek z babcią, krewni.

Już się z sobą podzielili

opłatkiem rodzice.

Już złożyli wszyscy wszystkim

moc serdecznych życzeń.

 

 

  1. Poznanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola.
  2. Poznanie na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania dawniej i współcześnie.
  3. Pokazywanie na wybranych przykładach (jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają; zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np.: zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór.
  4. Bezpieczne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np.: telewizora, komputera, odtwarzacza płyt kompaktowych, wideo.
  5. Poznanie w sposób bezpośredni lub pośredni różnych form zastosowania techniki w życiu ludzi (np.: korzystanie z telefonu stacjonarnego, komórkowego, komputera).
  6. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego, deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.
  7. Wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt.
  8. Dbamy o zdrowie: ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu).
  9. Dbanie o higienę poprzez: codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu.
  10. Spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów, picie kompotów, soków, ograniczanie napojów gazowanych).
  11. Przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw.
  12. Elementarna nauka czytania: rozpoznawanie liter drukowanych: małych i wielkich ; pisanych: małych i wielkich: i, I; t, T; d, D; k, K.
  13. Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie.
  14. Nasza edukacja matematyczna: rozwijanie intuicji geometrycznych – poznanie trójkąta i prostokąta; ćwiczenia klasyfikacyjne.
  15. Rytm i rytmiczna organizacja czasu.
  16. Kształtowanie pojęć liczbowych, umiejętności liczenia, rozpoznawania cyfr: 1, 2, 3, 4, 5.
  17. Przyczyna i skutek: przewidywanie następstw.

                      ,, ZDROWE ODŻYWIANIE”

                                                            

Nie jest dobrze, jeść zbyt dużo,

nie jest dobrze też się głodzić,

ale mądrze się odżywiać –

o to naszej mamie chodzi.

 

                                   Mało tłuszczu, mało cukru,

za to wapń i witaminy.

Głównie nabiał i owoce

                                   jedzą chłopcy i dziewczyny.

 

A więc jajka i jogurty

plus jarzyny i morele,

czasem mięso, często serek –

będzie zdrowiej i weselej!

 

                                   Nie wystarczy jeść do syta,

lecz odżywiać się należy,

bo zawczasu zadbać trzeba,

żeby życie zdrowo przeżyć.

 

 

 

                           ,, UŚMIECHNIJ SIĘ DO SERCA”

 

Marudzisz czasem tak, że mamie słów jest brak

i cały świat jest zły, tak jak ty!

I ciągle mówisz nie! I obiad też jest be!

Więc radę dobrą dam dzisiaj ci!

                                   Ref.: Uśmiechnij się do serca, uśmiechnij się do mleka,

                                           kiełbaska pyszna też na ciebie czeka.

                                           Pokochaj pomidorki, pokochaj kalafiorki,

                                           pomachaj do marchewki już z daleka.

                                           Gdy zdrowi chcemy być, to trzeba wszystko jeść,

                                           na spacer co dzień iść i dobry humor mieć,

                                           i dobry humor mieć!

Posłuchaj mamy, bo jarzynki zdrowe są

i dadzą siłę ci, raz, dwa, trzy!

Owoców słodki sok przez cały długi rok

uśmiechu doda i otrze łzy!

 

                                             Ref.:  Uśmiechnij się do serca…

 

  1. Rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad.
  2. Nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty); samodzielne wykonywanie wybranych.
  3. Poznanie wybranych owoców egzotycznych.
  4. Rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw: rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, po smaku, zapachu.
  5. Podawanie informacji na temat swojej rodziny: jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują.
  6. Określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny.
  7. Podawanie powiązań między członkami rodziny, np.: Babcia to mama mamy lub mama taty.
  8. Wyjaśnienie wieloznaczności słowa dom.
  9. Wzmacnianie więzów w rodzinie poprzez wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich- tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości.
  10. Poznanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienie ich, wizyty u weterynarza, zapewnienie odpowiedniego miejsca na sen i odpoczynek, wychodzenie na spacer.
  11. Nazywanie dorosłych i młodych zwierząt.
  12. Elementarna nauka czytania: rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich.
  13. Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie.
  14. Edukacja matematyczna: kształtowanie pojęć liczbowych, umiejętności liczenia i rozpoznawania cyfr.
  15. Rozwijanie orientacji przestrzennej – orientowanie się na kartce papieru.
  16. Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej i zdolności do wysiłku emocjonalnego.
  17. Rozwijanie intuicji geometrycznych.
  18. Rytm i rytmiczna organizacja czasu.

 

 

                              ,,IDĄ WITAMINKI”

Zapukała raz marchewka do przedszkola,

za marchewką idą groszek i fasola.

Z tyłu się cebulka toczy i przeciera złote oczy.

Do przedszkola dzisiaj chcemy wszystkie wejść!

 

                              Ref.: Idą, idą witaminki dla całej przedszkolnej rodzinki.

                                     Samo zdrowie, samo zdrowie, każdy  ci to powie!

                                     Samo zdrowie, samo zdrowie, każdy ci to powie!

 

Nagle znowu do przedszkola dzwoni dzwonek,

a za drzwiami stoją warzywa spóźnione:

pomidory i koperek, dwa buraczki i selerek.

Do przedszkola dzisiaj chcemy wszystkie wejść!

 

                             Ref.: Idą, idą witaminki dla całej …

 

Już pietruszka tańczy na chudziutkich nóżkach,

a kalafior wskoczył prosto do garnuszka.

Dzieci szybko myją ręce i czekają, by czym prędzej

z jarzynkami przy stolikach spotkać się!

 

                            Ref.: Idą, idą witaminki dla całej…

                           ,, W SADZIE JESIENIĄ”

 

Kiedy w sadzie dojrzewają

jabłka, gruszki, śliwki,

wtedy dzieci na owoce

szykują koszyczki.

 

                                   Złote gruszki i śliwki

już się do nas śmieją

a czerwone jabłuszka

w słońcu się rumienią.

 

Ach, jak ładnie dzisiaj w sadzie,

tak słoneczko świeci,

już owoców pełne kosze

nazbierały dzieci.

 

                                   Dziś jesieni za te dary

pięknie dziękujemy,

a owoce umyjemy

                                   i je wszystkie zjemy.

                    

 

 

  1. Podawanie informacji o sobie: określanie swoich cech fizycznych – wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów.
  2. Określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku.
  3. Określanie swoich zainteresowań.
  4. Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie poprzez przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
  5. Poznawanie świata poprzez zmysły: rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, słuchu, wzroku.
  6. Współdziałanie w grupie poprzez uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą R. Labana, W. Sherborne.
  7. Rozwijanie poczucia przynależności narodowej poprzez oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno naszego kraju.
  8. Poznanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego.
  9. Poznanie znaczenia pasów oraz zasad ruchu drogowego.
  10. Oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich; wyjaśnianie zjawiska usychania liści.
  11. Rozpoznawanie drzew po ich liściach i owocach.
  12. Zbieranie owoców drzew, wzbogacenie nimi kącika przyrody; wykorzystywanie owoców w działalności plastycznej, technicznej, matematycznej, muzycznej oraz w inny niestandardowy sposób.
  13. Poznanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowik, pieprznik jadalny, maślak) i niejadalnych (np. muchomor sromotnikowy).
  14. Pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają); zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np.: zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór.

 

 

 

                        ,, ZNOWU W PRZEDSZKOLU”

Gdy odejdzie słoneczne, ciepłe lato

i wakacje już skończą się,

wrócą dzieci do przedszkola,

bo w przedszkolu fajnie jest.

                   Ref: W naszym przedszkolu zawsze jest wesoło,

                          w naszym przedszkolu miło płynie czas.

                          Dzieci są zawsze radosne, szczęśliwe,

                          więc tu z chęcią wraca każdy z nas.

Poznajemy literki i cyferki

i wierszyków uczymy się.

I śpiewamy, i tańczymy;

tu jest piękny każdy dzień.

                   Ref: W naszym przedszkolu…

Tutaj zawsze koledzy, koleżanki

tak radośnie witają mnie.

Co dzień świetnie się bawimy:

Czy gdzieś będzie lepiej? Nie!.

                   Ref: W naszym przedszkolu…

 

 

             ,, PRZEJŚCIE PRZEZ ULICĘ”

  1. Koczanowski

W dużym mieście wielki ruch,

samochodów wiele,

jeśli chcesz bezpiecznym być,

musisz o tym wiedzieć.

                                      Przez ulicę można przejść

                                      tylko w takim miejscu,

gdzie mrugają światła dwa,

pasy są na przejściu.           

To czerwone woła: STOP,

stój i czekaj grzecznie,

a zielone prosi: IDŹ,

możesz przejść bezpiecznie.

                                      Zapamiętaj jeszcze to:

                                      gdy po mieście chodzisz,

                                      musisz pod opieką być

                                      dorosłej osoby!