GRUPA  ŚWIETLIKI

                 ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE

                                                          MARZEC

 

  1. Kołobrzeg – moje miasto. Oglądanie fotografii, albumów, widokówek z zabytkami Kołobrzegu. Rozpoznawanie znanych dzieciom miejsc, okolic, nazywanie ich.
  2. Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami zachodzącymi w przyrodzie w okresie przedwiośnia.     
  3. Obserwacja przyrody, zachodzących w niej zmian – spacery w okolicach przedszkola, wycieczki do pobliskiego parku.
  4. Rozwijanie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek;
  5. Zapoznanie ze znaczeniem wiosennego przysłowia „w marcu jak w garncu”;
  6. – „ Mini ogródek”- zachęcanie dzieci do zjadania zielonych warzyw:  sadzenie cebulek na szczypiorek, pietruszki , rzeżuchy.
  7. Zapoznanie z wyglądem i nazwą pierwszego wiosennego kwiatka – przebiśniegu. Poznanie pierwszych zwiastunów wiosny.
  8. Rozwijanie sprawności manualnej – zajęcia plastyczne ( wyklejanki, wydzieranki)
  9. Stwarzanie miłej przyjaznej dziecku atmosfery w grupie- zabawy integracyjne
  10. Ćwiczenia analizy i syntezy wyrazów.
  11. Dodawanie i odejmowanie na konkretach w zakresie liczb 0-10.
  12. Wdrażanie do uważnego słuchania , czytanie dzieciom krótkich bajek, opowiadań o tematyce związanej z nadchodzącą porą roku WIOSNĄ
  13. Uroczyste powitanie WIOSNY- zabawa, konkursy, zagadki. Przemarsz korowodu wiosennego z udziałem wiosennej orkiestry ( wykorzystanie instrumentów wykonanych przez dzieci)
  14. Poznanie zwyczajów i tradycji związanych z Wielkanocą. Udział w zajęciach edukacyjnych pt.,, Jajo i kura” zorganizowanych przez gospodarstwo agroturystyczne,, Zieloną farmę” z miejscowości Żelimucha koło Białogardu.

                                                                                                                        

                                   

 

 

                                           WIERSZE

Marzec

 

Miesiąc marzec tak się maże
jak niegrzeczne dzieci.
To kroplami deszczu kapie
to znów słońcem świeci.

Wiatr swawolnik, czasem jeszcze
garścią śniegu rzuci,
ale wszyscy dobrze wiedzą,
że zima nie wróci!

W marcu

 

Raz śnieg pada,
a raz deszczyk.
Na jeziorze
lód już trzeszczy.

Błękit nieba
lśni w kałuży,
bałwan w słońcu
oczy mruży.

– Koniec zimy.
Przerwa.
Dzwonek.
– To nie dzwonek,
to skowronek!

Irena Suchorzewska

 

                                                 PIOSENKA

„Wiosna w błękitnej sukience”.

 

Wiosna w błękitnej sukience
bierze krokusy na ręce.
Wykąpie je w rosie świeżej
i w nowe płatki ubierze.

 

ref: Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko,
wiosna chodzi po drzewach,
wiosna piosenki śpiewa.

Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy.
Wysyła promyki słońca
i wiersze pisze bez końca.

 

ref: Wiosna buja w obłokach…

Nocą się skrada z kotami,
chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie
i nie wie, że sosna rośnie.

ref: Wiosna buja w obłokach

                                                                                            Piosenka

 

„Kle, kle boćku”

 

I.

Kle, kle boćku, kle kle,

Witaj nam bocianie,

Łąka ci szykuje, łąka ci szykuje

                      Żabki na śniadanie.                          

II.

Kle, kle boćku, kle, kle

Usiądź na stodole.

Chłopcy ci zrobili, chłopcy ci zrobili,

Gniazdo w starym kole.

 

III

Kle, kle boćku, kle, kle,

Witamy cię radzi,

Gdy zza morza wracasz, gdy zza morza wracasz,

Wiosnę nam prowadzisz.

                               

 

 

 

 

PIOSENKI DO NAUKI:    

 „Babcia droga”  / „Śpiewające brzdące” cz. 4. s. 24 muz. i sł. K.Komińska/

 

Jest taka pani piękna jak kwiat
Ogromne serce dla wszystkich ma.

Bardzo ją kocham, ona mnie też,

być blisko przy niej codziennie chcę.

                                                           Ref.:

                             Dziś wnuczka i wnuczek

życzeń mają sto.

Żyj babciu ma droga,

żyj nam latek sto.

                                  

Gdy nie ma mamy ona jest,

co mi dolega najlepiej wie.

Zawsze zaradzi, kiedy jest źle,

być blisko przy niej codziennie chcę

Ref.:

                             Dziś wnuczka i wnuczek

życzeń mają sto.

Żyj babciu ma droga,

żyj nam latek sto.

                                                            

,,Dziadku, dziadku” / „Śpiewające brzdące” cz. 4. s. 24 muz. i sł. K.Komińska/

        Taki pan, który brodę ma.
        Czy ty wiesz już kto to jest?
        Na spacerze lody da,
        poczęstuje ciastkiem też.
        Opowieści mnóstwo zna
        i rozśmiesza nimi mnie.
        Wciąż na twarzy uśmiech ma,
        bardzo dużo rzeczy wie.

                       Ref:

                       Dziadku, dziadku, dziadku,
                       mała wnuczka Twa,
                       źyczeń moc najlepszych dziś dla Ciebie ma.
                       Dziadku, dziadku, dziadku,
                       mały wnuczek Twój
                       serduszko Ci daje dziadku mój. (2x)

 

Dziadek to jest taki pan,

który humor zawsze ma.

Gdy na spacer chce iść sam,

szybko proszę: ,,Weź mnie też.”

Bo gdy dziadek idzie w dal,

wszystko kolorowe jest.

Ptaszek śpiewa, wietrzyk gra,

świat zaczarowany jest.

                                                            

 

WIERSZE DO NAUKI:

                   ,, Dzień Dziadka’’

Dzisiaj mamy Święto Dziadka
Okazja niezwykle rzadka
Ja Dziadziusia kocham szczerze
Jego słowom zawsze wierzę

Mój Dziadek ma swoje zdanie
Budzi we mnie zaufanie
To naprawdę trzeba przyznać
Bardzo fajny jest mężczyzna

Kiedy smutek mnie ogarnia
I wszystkiego mam już dosyć
Dziadek mocno mnie przytuli
O to Go nie trzeba prosić
 

„ Moja Babcia”

Wszystkie swoje kłopoty
Babci swojej opowiem
Ona znajdzie czas dla mnie
Przytuli, pogłaszcze po głowie

Dzisiaj chcę mojej Babci
Podziękować za wszystko
Żyj w zdrowiu długie lata
Bądź zawsze przy nas blisko.
 

                  Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

                                          Styczeń  

    – Ćwiczenia grafomotoryczne z zakresu motoryki małej, koordynacji wzrokowo- ruchowej: wycinanie nożyczkami, nawlekanie korali na sznurki, łączenie kropek, rysowanie po śladzie, rysowanie szlaczków.   

   – Dokonywanie analizy i syntezy słuchowej prostych, krótkich wyrazów.   

   – Uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela dających dziecku satysfakcję i radość. Współdziałanie podczas zabaw, gier i tańców integracyjnych. BAL  KARNAWAŁOWY.  

   – Dokarmianie zwierząt w trudnych warunkach, okres zimowy.

Zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np. ptakami;   

   – Wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości. Przygotowanie występów i niespodzianek dla Babci i Dziadka z okazji ich święta.

   – Zachęcanie do słuchania bajek czytanych przez nauczycielkę, rodziców.

     Czytanie bajek w przedszkolnej Bajkolandii, wyjście do Biblioteki dziecięcej, zapoznanie się z zasadami wypożyczania książek.

  – Dostrzeganie powtarzalności wydarzeń pór roku i miesięcy. Spostrzeganie sekwencji czasowych: krótszych i dłuższych. Zapoznanie z nazwami miesięcy, pór roku i dni tygodnia. Zabawy matematyczne związane z następstwem czasu.

– Określanie pogody, zjawisk atmosferycznych, którymi charakteryzuje się zima. Odpowiedź na pytanie: skąd się biorą płatki śniegu?

– Gry i zabawy przy stolikach mające na celu doskonalenie umiejętności liczenia, przeliczania, porównywania ilości elementów w danym np. zbiorze.

– Poznanie  liter: e , E, g, G, y

– analiza synteza wzrokowo – słuchowa wyrazów.

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO –DYDAKTYCZNE 

LISTOPAD                                                             

  • Dostrzeganie w krajobrazie zmian zachodzących w przyrodzie  jesienią, przenoszenie swoich obserwacji do działań plastycznych – zabawy w kąciku plastycznym.
  • Wprowadzenie liter -D,d; Mm: L,l; E,e – poznanie ich obrazu graficznego, odwzorowywanie kształtu liter, wyszukiwanie tych liter w tekście, nauka pisowni, czytanie prostych tekstów wyrazowo – obrazkowych.
  • Wdrażanie do słuchania ze zrozumieniem, odpowiadania na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu – słuchanie opowiadań, bajek czytanych przez nauczycielkę.
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie liczb 0-8 . Tworzenie zbiorów , przeliczanie ich elementów, ustalanie ich równoliczności, wyodrębnianie części wspólnej.
  • Doskonalenie umiejętności grafomotorycznych : rysowanie po śladzie, rysowanie wzorów litero podobnych, łączenie kropek, zamalowywanie powierzchni obrazków.
  • Doskonalenie umiejętności posługiwania się pędzlem, nożyczkami : malowanie farbami ,, Jesiennej szarugi”, wycinanie elementów obrazka.
  • Poznanie różnych domów, ich budowy,  Porównywanie ich wielkości. Utrwalenie pojęć ; wysoki ,niski, szeroki wąski,
  • Zachęcanie do zdrowego odżywiania , nauka rymowanek o tematyce zdrowotnej, wykonanie sałatki jarzynowej – wspólna degustacja
  • ,,Jesteśmy Polakami”- przypomnienie symboli narodowych, podtrzymywanie tradycji związanych z obchodami ,, Święta Niepodległości” – spacery w miejsca ,,Pamięci Narodowej” – zapalenie zniczy.
  • Nawiązanie współpracy ze szkołą. Wycieczka do Szkoły Podstawowej nr 1 na zajęcia pt. ,, Co należy jeść, aby być zdrowym”

 

Wiersz do nauki

 Jesienny wiatr

  1. Ożogowska

Wiatr jesienią ma robotę
w nocy i za dnia.
Ciągle strąca liście złote
i przed siebie gna.
I nasiona drzew bez liku
nosi tu i tam.
Kiedy spoczniesz już, wietrzyku?
Powiedz, powiedz nam!
Po zielonym wielkim lesie
wiatr piosenki dzieci niesie.
Aż się dziwią stare drzewa
Kto was tak nauczył śpiewać

 

 

 Piosenka do nauki 

Malowała jesień

Malowała jesień w parku wszystkie liście

Na czerwono, na brązowo, żółto i złociście.

Ref.: La, la, la, la, la, la, la, la, la, la,

Na czerwono, na brązowo, żółto i złociście. }(x 2)

Przyleciała sroczka i usiadła z boku,

Przyglądała się, jak jesień barwi wszystko wokół.

Ref.: La, la, la, la, la, la, la, la, la, la,

Przyglądała się, jak jesień barwi wszystko wokół. }(x 2)

Zobaczył to wietrzyk i pędzi po lesie.

Zrywa kolorowe liście i ze sobą niesie.

Ref.: La, la, la, la, la, la, la, la, la, la, Z

Zrywa kolorowe liście i ze sobą niesie.

                                                 

 

 

 

 

 

                                                 

 

Zamierzenia dydaktyczne miesiąc październik

                                                                               ŚWIETLIKI

– Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie jesienią. Spacery w okolicach przedszkola. Zwrócenie uwagi na charakterystyczne dla jesieni barwy dominujące w przyrodzie, gromadzenie materiału przyrodniczego do kącika przyrody.

– Rozmowy dotyczące jesiennej aury, nazywanie niektórych zjawisk atmosferycznych, zwrócenie uwagi na stosowny ubiór, zgodny z panującą porą roku.

– Rozpoznawanie i nazywanie drzew po ich liściach i owocach .

– ,, Moja rodzina” – poznanie struktury rodziny, zachęcanie dzieci do budowania dłuższych wypowiedzi – opowiadania o swojej rodzinie. Oglądanie zdjęć, albumów rodzinnych.

– Poznanie budowy i działania aparatu fotograficznego.

-Ćwiczenia narządów artykulacyjnych, przygotowujące  do prawidłowego mówienia.

– Poznanie małej i wielkiej litery o, O; a, A

– ,, Jesteśmy bezpieczni” – poznanie zasad ruchu drogowego, wycieczka na skrzyżowanie: praktyczne ćwiczenia w dostosowaniu się do zasad ruchu drogowego.

-Integracja dzieci podczas wspólnych zabaw, zajęć ze szczególnym zwróceniem uwagi na wzajemne niesienie sobie pomocy ,nie przeszkadzanie w zabawie innym.

– Doskonalenie motoryki małej: ugniatanie plasteliny, formowanie różnych kształtów,  wylepianie obrazków, wycinanie nożyczkami , wykonywanie jeżyków z masy solnej.

– Ćwiczenia grafomotoryczne : rysowanie po śladzie, rysowanie szlaczków,  zachęcanie do wykonywania  rysunków w/g własnego pomysłu używając różnorodnych kredek( świecowe, pastele olejowe i suche, ołówkowe) .

– Próby analizy i syntezy prostych wyrazów, wyodrębnianie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazach.

– Gry i zabawy matematyczne z wykorzystaniem materiału przyrodniczego w przedszkolu jak i w terenie. Przeliczanie, porównywanie liczebności ( stosowanie określeń mniej więcej, tyle samo), tworzenie zbiorów.

– Wycieczka do ,,Skansenu Chleba” w Ustroniu Morskim . Poznanie tradycji regionalnych, uwrażliwianie dzieci na konieczność szanowania jedzenia. Wysłuchanie bajki Hansa  Christiana Andersena ,, O dziewczynce , która nie poszanowała chleba”

 

 

PIOSENKA DO NAUKI

                                                            ,, Jesienny pociąg”                                                                                                                                                         

                                                            słowa: Dorota Gellner                                                                                                                 

                                                            muzyka: Adam Skorupa

1.

Stoi pociąg na peronie, żółte liście ma w wagonie 

i kasztany i żołędzie dokąd z nami jechać będzie,

dokąd z nami jechać będzie?

Ref:

 Przed siebie, przed siebie wprost!

Przez mokry, deszczowy most!

Przed siebie, przed siebie w dal!

Na pierwszy jesienny bal!

2.

Rusza pociąg sapiąc głośno. Już w przedziałach grzyby rosną, 

a na półce wśród bagaży, leży sobie bukiet z jarzyn.

Rusza pociąg sapiąc głośno!

Ref…….

3.

Pędzi pociąg lasem, polem pod ogromnym parasolem. 

Wiezie rynny i kalosze, i owoców pełne kosze. 

Pędzi pociąg lasem, polem!

Ref…….

 

 

WIERSZ DO NAUKI

,, Jesienny wiatr”

autor: H. Ożogowska

1.

Wiatr jesienią ma robotę
w nocy i za dnia.
Ciągle strąca liście złote
i przed siebie gna.
I nasiona drzew bez liku
nosi tu i tam.

  1. Kiedy spoczniesz już, wietrzyku?
    Powiedz, powiedz nam!
    Po zielonym wielkim lesie
    wiatr piosenki dzieci niesie.
    Aż się dziwią stare drzewa
    Kto was tak nauczył śpiewać?

 

 

 

 

PIOSENKA

,, Marsz przedszkolaków” Julian Tuwim

  1. Wietrzyk leci w dal przez pola,
    Idą dzieci do przedszkola.
    A kto przy tym wcześnie wstanie,
    Z apetytem zje śniadanie.Ref.:Raźny głos, do góry nos! Raźny głos, do góry nos!
    Właśnie tacy, właśnie tacy, są weseli przedszkolacy.
    Każdy idzie, każdy śpiewa,
    Marsz, marsz, lewa! Marsz, marsz, lewa!II. Każdy myje co dzień z rana,
    Ręce, szyję i kolana,
    Biega, skacze, tańczy ładnie
    I nie płacze, gdy upadnie.Ref.

 

                                                          WIERSZ    

 ,, Płynie jesień”  J. Hockuby                                                                                  

Wrześniowym polem
płynie jesień.
Rude ma włosy i rudą
suknię.
W warkoczach wpięte
pierzaste astry, a w rękach
– kłosy i słodką gruszkę.
Idzie i pachnie
Powidłami,
z twarzą rumianą jak
reneta.
Wśród mgieł porannych
i szumu liści
już na październik
w sadzie czeka.
A w listopadzie
z niebem płacze,
stojąc samotnie w jakimś oknie.
Westchnieniem żegna
zeschnięte liście,
jej rudy warkocz
we łzach moknie.
                             Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

                                                   WRZESIEŃ

 

– Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie; poznanie imion i nazwisk dzieci z grupy, przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.

-Podawanie informacji o sobie: określanie swoich cech fizycznych – wzrost ( w odniesieniu do innych), kolor włosów.

– Współdziałanie poprzez udział w zabawach, tańcach  integracyjnych.

– Poznawanie regionów Polski poprzez oglądanie widokówek, ilustracji – wspomnienia dzieci z wakacji. Słuchanie wierszy, opowiadań, odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno naszego kraju.

– Nazywanie członków rodziny, określanie stopnia pokrewieństwa.

 Kształtowanie świadomości własnej roli społecznej w rodzinie oraz ról innych członków rodziny.

-Udział w zabawach ruchowych w przedszkolnym ogrodzie, przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa podczas korzystania ze sprzętu terenowego.

– Poznanie zasad ruchu drogowego , znaczenia pasów – utrwalanie poznanych zasad podczas spacerów.

– Obserwacja otaczającej przyrody, zwrócenie uwagi na zachodzące w niej zmiany , poszukiwanie oznak zbliżającej się jesieni. Rozpoznawanie drzew po ich liściach i owocach.

– Udział dzieci w spacerach w najbliższym otoczeniu przedszkola ( zbieranie różnych darów jesieni : kasztany, żołędzie, liście, owoce) . Utworzenie kącika przyrody.

– Zabawy matematyczne z wykorzystaniem zgromadzonego materiału w kąciku przyrody z elementami przeliczania, porównywania , poznanie pojęcia : zbiór.

–  ,, Barwy jesieni” – zabawy plastyczne z wykorzystaniem farb, wyzwalanie swobodnych ruchów rąk, rozwijanie  swobodnej ekspresji u dzieci.