Grupa III „MARYNARZE”

 

Do grupy IV uczęszcza 20 dzieci w wieku 4 i 5 lat.

Dziewczynki to: Lena, Anastazja, Amelka , Oliwia, Ola, Martynka, Zosia, Julia Z.,

Julia S, Julia R.

 

Chłopcy to: Nikodem, Bartek, Piotruś  F, Piotruś G

Jakub J., Adaś J, Adaś Sz, Maciek,

  Jakub Ch., Marcel

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

 

TYDZIEŃ I –  Co robić w taki smutny czas?

  • Rozwijanie zainteresowania przyrodą nieożywioną;
  • Badanie rozpuszczalności wybranych substancji w wodzie- samodzielne doświadczenia badawcze;
  • Słuchanie wiersza M. Bartkowicza „Słodki kucharz”;
  • Talerz pyszności- twórcza zabawa plastyczna;
  • „Smaczne bałwanki” – zachęcanie dzieci do wykonywania prostych potraw;
  • Wdrażanie dzieci do dbania o własne zdrowie poprzez spożywanie zdrowych potraw;
  • Ćwiczenia w liczeniu- „Liczymy zabawki”
  • Zabawa „Małe figury, duże figury”- rozwijanie umiejętności klasyfikowania;
  • Zabawy „Wokół emocji”- wspomaganie rozwoju emocjonalnego dzieci;
  • Spotkanie z Mikołajem;

 

TYDZIEŃ II – Nadeszła zima.

  • Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Szczypawka”- zapoznanie dzieci z oznakami zimy;
  • Rozmowy i doświadczenia dotyczące śniegu- poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu;
  • Zabawy pod hasłem „Bawimy się z bałwankiem”- rozwijanie sprawności fizycznej dzieci;
  • Zabawy rozwijające orientację przestrzenną dzieci;
  • „Wokół zimy”- ćwiczenia słuchowe;
  • Zabawy na śniegu- zachęcanie do zabaw zorganizowanych i dowolnych na świeżym powietrzu;
  • Teatrzyk sylwet na podstawie utworu H. Bechlerowej „Kręć się koło”- rozwijanie umiejętności interpretowania utworu własnymi słowami;
  • „Nowoczesne bałwanki”- rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej dzieci;
  • Rozmowy i obserwacje dotyczące wyglądu drzew iglastych zimą;
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych dzieci- nauka piosenek na przestawienie zimowe;

 

TYDZIEŃ III – Święta tuż- tuż.

  • Słuchanie fragmentów opowiadania H. Ch. Andersena „Choinka”- zapoznanie dzieci z tradycjami związanymi ze świętami;
  • Zabawa matematyczna „Bombki na choince”- rozwijanie umiejętności klasyfikowania, liczenia i dodawania;
  • Rozmowy o zwyczajach świątecznych inspirowane literaturą;
  • Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Wigilia”- zapoznanie dzieci z wyglądem świątecznego stołu;
  • Świąteczna serwetka”- tworzenie kompozycji z wykorzystaniem ozdobnych papierów z motywem świątecznym;
  • Kolorowe pierniczki- wykonanie i ozdabianie pierniczków na zajęciach otwartych z rodzicami
  • Wspólne ubieranie choinki- rozwijanie poczucia bycia współgospodarzem sali;
  • Nauka wierszy i piosenek o tematyce zimowej na przedstawienia dla rodziców- rozwijanie umiejętności i talentów scenicznych dzieci;

 

 

Wiersz do nauki

„Wigilia” J. Koczanowska

Już choinka pięknie przystrojona

i na sianku opłatek spoczywa.

Mama głośno do stołu zaprasza,

Bo już pierwsza gwiazdka zaświeciła.

Wszyscy sobie życzenia składają,

Najpiękniejsze, świąteczne i szczere.

Babcia nawet łezkę uroniła,

Bo jest miłość, radość i wzruszenie.

A gdy znikną ze stołu pierogi,

kluski z makiem i zupa grzybowa,

Wtedy czas rozpakować prezenty

I radośnie, wspólnie kolędowa

 

Mikołaj pędzi  – piosenka do nauki

  1. Już na płatkach śniegu przyfrunęły święta
    Teraz wszystkie dzieci marzą tylko prezentach
    Sanie Mikołaja dzwonią dzwoneczkami
    Święty Mikołaju, bądź już wreszcie tutaj z nami

    Ref.: A Mikołaj pędzi, a Mikołaj gna
    Od domu do domu ciężką pracę ma
    Jego piękną brodę pokrył srebrny lód
    Gdyby tak biedaczek już odpocząć mógł.

    2. Święty Mikołaju my ci pomożemy
    I wszystkie prezenty szybko dzieciom rozniesiemy
    Potem pod choinką siądziesz razem z nami
    Też swój prezent znajdziesz w pięknym koszu z paczuszkami

    Ref.: A Mikołaj pędzi, a Mikołaj gna
    Od domu do domu ciężką pracę ma
    Jego piękną brodę pokrył srebrny lód
    Gdyby tak biedaczek już odpocząć mógł.

 

 

DOMY I DOMKI.

 

  •  Nazywanie rodzajów budownictwa w najbliższej okolicy, określenie przeznaczenia tych budynków.
  •  Pogłębianie wiadomości na temat domów zwierząt, rozwijanie dłuższych wypowiedzi na podany temat
  •  Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy głoskowej i sylabowej,
  •  Rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej podczas zabaw muzycznych oraz prac plastycznych.
  • – budzenie przywiązania do domu rodzinnego oraz szacunku dla członków rodziny.
  • – zapoznanie z różnymi rodzajami budynków; nazywanie pomieszczeń w domu lub mieszkaniu i określanie ich funkcji.
  • – poznanie domów zwierząt – miejsc, w których czują się bezpiecznie.

A DESZCZ PADA I PADA…

  •      Rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla jesieni, wie jak należy się ubrać w daną pogodę.
  •      Zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie.
  •      Zdobywanie doświadczeń w eksperymentowaniu z wodą, poznanie znaczenia wody –deszczu w życiu ludzi i zwierząt.
  •      Umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych.
  •      Zgodne uczestniczenie we wspólnych zabawach z kolegami.
  •      Porządkowanie i klasyfikowanie przedmiotów wg cech

DBAMY O NASZE ZDROWIE.

  •      Wdrażanie do spożywania zdrowej żywności (ograniczanie spoży­cia słodyczy, chipsów itp.).
  •      Dbanie o higienę poprzez: codzienne mycie całe­go ciała , mycie zębów po posił­kach , mycie rąk, zwłaszcza po pobycie       w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu .
  •      Doskonalenie umiejętności samoobsługowych: samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste.
  •      Zacieśnianie kontak­tów interpersonal­nych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw.
  •      Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania, koncentracji uwagi, wyciszenia w czasie zabaw dydaktycznych.

URZĄDENIA ELEKTRYCZNE

  • Bezpieczne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych np. telewizora, komputera, odtwarzacza płyt kompaktowych, wideo
  • Poznanie w sposób bezpośredni lub pośredni różnych form zastosowania techniki życiu ludzi( np. korzystanie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego, komputera)

Wiersz

Listopad

  1. Grodzieńska

 

Wyszedł sobie do ogrodu stary,

 siwy pan Listopad.

Grube palto wdział od chłodu

i kalosze ma na stopach.

 

Deszcz zacina, wiatr dokucza,

pustka, smutek dziś

w ogrodzie.

Pan Listopad cicho mruczy

„Nic nie szkodzi, nic nie szkodzi”.

 

Po listowiu kroczy sypkim

na ławeczce sobie siada:

„Chłód i zimno, mam dziś chrypkę.

Trudna rada! Trudna rada!”

 

Piosenka

„JESIENNY DESZCZ”

 

1.Dziś chmurkę nad podwórkiem

potargał psotny wiatr,

Aż deszcz popłynął ciurkiem

 i na podwórko wpadł.

 

Ref. Hej, pada, pada, pada,

pada, pada deszcz.

Jesienny pada, pada,

pada, pada deszcz.

 

  1. Deszcz płynie po kominie, wesoło bębni tak,

w blaszanej dzwoni rynnie i wsiąka w mokry piach.

 

Ref. …

 

  1. Kalosze więc nałożę, parasol wezmę też,

bo lubię gdy na dworze jesienny pada deszcz.

 

Ref. …

 

 

 

Zamierzenia na październik

Jesień w sadzie

− rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku

− rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad.

 

Dary ogrodu

  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu
  • nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, , kiszonki); samodzielne wykonywanie wybranych.

 

Nasze rodziny

− podawanie informacji, czym się zajmują i jak mają na imię mama i tata

  • nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, mama, tata, brat, siostra, ciocia, wujek
  • pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych
  • podawanie informacji, jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują
  • opisywanie wyglądu rodziców, dostrzega- nie ich charaktery- stycznych cech (wygląd, charakter).

 

Domowi ulubieńcy

  • poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienie ich, wizyt u weterynarza, zapewnienia odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenie na spacer
  • nazywanie dorosłych i młodych zwierząt naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich odgłosów.

 

 

”  W spiżarni”

W spiżarni na półkach

zapasów bez liku,

są dżemy, kompoty

złoty miód w słoiku,

i cebula w wiankach

grzybki suszone.

Są główki kapusty,

i ogórki kiszone.

A gdy będzie w zimie

tęgi mróz na dworze,

zapachnie nam lato

gdy słoik otworzę.

  

„Jarzębinowa piosenka

Na polanie w lesie
chodzi sobie jesień
różne dary niesie.
Na polanie w lesie
chodzi sobie jesień
różne dary niesie.

 

Koral, koral sznur korali
La, la, la, la, la, la, la.
Koral, koral sznur korali 
Koral jarzębina da.

 

Las się cały mieni
złoci i czerwieni
czary to jesieni.
Las się cały mieni
złoci i czerwieni
czary to jesieni.

 

Koral, koral sznur korali
La, la, la, la, la, la, la.
Koral, koral sznur korali
Koral jarzębina da.

 

 

Zamierzenia na wrzesień

Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie

– przestrzeganie wspól­nie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie
w grupie. 

Rozwijanie relacji po­między dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku
 i akceptacji

– współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych

Poznawanie swojego cia­ła poprzez zabawy

– rysowanie siebie

– dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także niepowtarzal­ności innych, szanowa­nie jej.

 

Rozwijanie poczucia przy­należności narodowej

– oglądanie zdjęć, ilustra­cji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływa­nie się do własnych ob­serwacji w celu zwró­cenia uwagi na piękno naszego kraju.

 

 Rozwijanie intuicji geometrycznej

− nazywanie figur geometrycznych.

 

Środki transportu

– poznawanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego

– poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej, znaków dro­gowych

– zaznajamianie
z zasa­dami ruchu drogowego, z wykorzystaniem zabaw tematycznych, literatury, wycieczek

– poznawanie wybra­nych pojazdów, w tym specjalistycznych, np.: straży pożarnej, karetki pogotowia, policji

Wiersz do nauki

Policzymy co się da…

Policzymy co się da:
mam dwie ręce, łokcie dwa,
dwa kolanka, nogi dwie –
wszystko pięknie zgadza się,
dwoje uszu, oczka dwa,
no i buzię też się ma.
A ponieważ buzia je, chciałbym buzie też mieć dwie!

 

Piosenka do nauki

Przedszkole – drugi dom

  1. Gdy dzień wstaje i wita świat,

         ranną porą wstaję i ja.

         Mama pomaga ubierać się,

         do przedszkola prowadzi mnie.

 

         Ref. Ja chodzę tam co dzień,

         obiadek dobry jem,

         a po spacerze w sali

         wesoło bawię się,

         kolegów dobrych mam,

         nie jestem nigdy sam,

         przedszkole domem drugim jest. 

 

  1. Czasem rano trudno mi wstać.

         Chciałoby się leżeć i spać,

         lecz na mnie auto czeka i miś.

        W co będziemy bawić się dziś?

 

        Ref. Ja chodzę tam co dzień…

 

  1. Zamiast mamy Panią tu mam,

         bardzo dużo wierszyków znam.

         Śpiewam i tańczę, wesoło mi

         i tak płyną przedszkolne dni.